ارگ بلقیس اسفراین پتانسیل تبدیل شدن به اثر شاخص گردشگری را دارد

به گزارش وبلاگ تام فورد، مدیرکل پایگاه های جهانی میراث فرهنگی ضمن بازدید از ارگ بلقیس اسفراین، گفت:این ارگ تاریخی با توجه به ظرفیت های خود، پتانسیل تبدیل شدن به اثر شاخص گردشگری را دارد.

ارگ بلقیس اسفراین پتانسیل تبدیل شدن به اثر شاخص گردشگری را دارد

به گزارش وبلاگ تام فورد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه های جهانی میراث فرهنگی پس از بازدید از ارگ تاریخی بلقیس اسفراین که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شد، اظهار کرد: در صورت تداوم کاوش ها و شرایط حفاظتی و مدیریتی ایده آل، می توان برای ثبت جهانی این ارگ تاریخی برنامه ریزی کرد.

عزیزی با تأکید بر تشکیل شورای راهبردی ارگ بلقیس توضیح داد: تشکیل این شورا می تواند به اجرای برنامه های آینده، جذب اعتبارات و مدیریت بهتر مجموعه یاری کند.

او گفت: در شهر بلقیس کارهای خوبی اجرا شده و علاوه بر ارگ در محوطه منطقه نیز آثار ارزشمندی پیدا شده است و خوشبختانه روند بهسازی آن در حال اجرا است و ما آمادگی خود را چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ اعتباری و اجرایی اعلام می کنیم تا این روند سریعتر ادامه یابد و این اثر ارزشمند به صندلی علمی، پژوهشی و گردشگری که در خور شأنش است برسد.

او همچنین در جلسه هم اندیشی پایگاه ملی بافت تاریخی روستای روئین که با حضور فرماندار شهرستان اسفراین، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و جمعی از مسئولان در روستای روئین برگزار گردید، گفت: برای حفظ بافت روستایی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد که دلسوزانه در راه حفظ بافت روستایی فعالیت می نمایند بهره ببرید.

او با بیان اینکه متأسفانه بافت روستای رویین نسبت به چند سال گذشته بسیار تغییر نموده و وضعیت کاربری روستا از بین رفته است، مطرح نمود: اگر این روند ادامه یابد چند ساله آینده بافت تاریخی و بومی مدنظر گردشگر از بین خواهد رفت.

مدیرکل پایگاه های جهانی میراث فرهنگی توضیح داد: اصالت تاریخی و بومی روستا که موجب افتخار همه ماست باید حفظ گردد و نباید بافت روستا تحت تأثیر زندگی ماشینی و تغییرات شهری قرار گیرد.

عزیزی با تأکید بر اینکه باید از خسارت بیشتر به بافت روستای روئین جلوگیری گردد، گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز که نظم روستا را برهم زدند متوقف وخانه هایی که تخریب شده اند بازسازی شوند و به مردم در حفظ این ثروت ارزشمند آموزشهای لازم داده گردد.

وی در انتها با بیان اینکه دستگاه های اجرایی و دولتی بدون حمایت مردم کاری از پیش نمی برند و مردم و دستگاه ها باید در تعامل باشند، ابراز امیدواری کرد: با آغاز فعالیت پایگاه ملی بافت تاریخی روستای رویین و حمایت فرماندار و سایر دستگاه های اجرایی در چند سال آینده از بسیاری از مسائل جلوگیری گردد و بتوانیم به سمت چشم اندازی که احتیاج روستاییان را در جهت توسعه گردشگری برطرف می نماید حرکت کنیم .

منبع: میراث آریا

به "ارگ بلقیس اسفراین پتانسیل تبدیل شدن به اثر شاخص گردشگری را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارگ بلقیس اسفراین پتانسیل تبدیل شدن به اثر شاخص گردشگری را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید