تکاپوی شهر ملی منبت برای جذب گردشگران داخلی و خارجی

به گزارش وبلاگ تام فورد، انگار همین دیروز بود که برند ملی مبل منبت ایران زمین به نام ملایر ثبت شد تا چندین دهه خستگی هنرمندانش را از یادها ببرد و نام و آوازه این هنر- صنعت اصیل ایرانی را به نام دستان زحمتکش فعالان این عرصه بر تارک کهن شهر پرافتخار ملایر ثبت کند.

تکاپوی شهر ملی منبت برای جذب گردشگران داخلی و خارجی

به گزارش وبلاگ تام فورد، سومین جشنواره ملی مبل منبت ملایر از 21 مردادماه تا یک شهریورماه در ملایر به همت بازار مبل منبت و با همکاری دستگاه های دولتی و بخش خصوصی برگزار و 3 تا 5 روز نیز با حضور مقامات و هنرمندان کشوری، استانی و شهرستانی در محل پارک ملل مراسم مختلف برپا می گردد.

نصب دو المان شهر ملی منبت در ورودی های ملایر

شهردار ملایر در این راستا با اشاره به برگزاری دومین جلسه کمیته سیمای شهری ستاد ارتقاء شاخص های منبت ملایر با حضور اعضا، گفت: فراخوان ساخت المان داده شده و طرح ها را به مسابقه گذاشته ایم که شرکت نمایندگان طرح های خود را در زمینه ساخت المان منبت، انگور و نقاشی دیواری ارسال نمایند.

حسین بابائی در گفت وگو با وبلاگ تام فورد، اضافه نمود: تا کنون توسط شهرداری برای شهر ملی منبت 2 المان ساخته شده که یکی در میدان کوثر و یکی در ورودی اراک نصب شده و برای ساخت المان دیگر با چند گروه هنری به توافق رسیده ایم.

وی اظهار کرد: المان نوری شهر جهانی انگور در پل انقلاب نصب شده است و در زمینه نقاشی در پایه پل انقلاب تغییراتی داده ایم که در تمام آنها نماد منبت و انگور لحاظ گردد.

بابائی اعلام کرد: در این نشست مقرر شد شهرداری ملایر نسبت به طراحی و ساخت سازه ای برای سردرب ورودی 32 متری اقدام و بازار مبل نسبت به پوشش آن با چوب و منبت و نوشته اقدام کند همچنین بازارچه موقت عرضه محصولات مبل و منبت در بوستان مینی ورد در زمان جشنواره برگزار و شهرداری زیرساخت ها را مهیا می نماید.

وی با بیان اینکه کلیه کسانی که تقاضای غرفه در مینی ورد را دارند نسبت به اخذ کد، اقدام نمایند، ادامه داد: توسط معاون خدمات شهری اقدامات و جانمایی لازم برای سرویس بهداشتی سیار در ایام جشنواره انجام می گیرد.

بابائی اضافه نمود: با توجه به نامگذاری بلوار 32 متری توسط شورای اسلامی شهر، به نام بلوار مبل و منبت، پس از تأیید کمیته انطباق فرمانداری ویژه شهرستان، شهرداری نسبت به نصب تابلوهای مربوطه اقدام می نماید و چهارراه های آن به نام مبل و منبت 1 تا 5 نامگذاری می گردد.

شهردار ملایر با اشاره به اینکه متن ثبت ملی منبت به 2 زبان فارسی و انگلیسی در کتیبه های ورودی دریاچه کوثر درج می گردد، گفت: همچنین مقرر شده در ابتدا و انتهای 32 متری دو المان مبل چوبی توسط هیئت مدیره بازار مبل تهیه و نصب گردد.

وی با بیان اینکه تا قبل از شروع جشنواره المان منبت توسط شهرداری ملایر در ورودی بروجرد نصب می گردد، اضافه نمود: در کوشش هستیم تا نقاطی از پیاده روهای 32 متری که مشکل دارد، توسط شهرداری آجر فرش گردد.

لزوم احداث بازارچه مبل و منبت در مینی ورد

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ملایر نیز در زمینه پیگیری امور مربوط به مبل و منبت، به خبرنگار وبلاگ تام فورد گفت: فرمانداری ملایر بر احداث بازارچه مبل منبت در مینی ورد تأکید دارد و تمام افراد صاحب نمایشگاه که دارای کد هستند، می توانند در آن بازارچه حضور داشته باشند.

حسین فارسی با اشاره به اینکه باید کدها در نمایشگاه اصلی و در غرفه ها، مشابه باشد، ادامه داد: این کد باید مورد تأیید بازار مبل، اتحادیه درودگران و اتاق اصناف باشد و اگر متقاضی برای غرفه ها وجود نداشت، فرمانداری از منبت کاران شهر جوکار و روستای دهنو استفاده می نماید.

وی خواهان احداث سرویس بهداشتی دائمی و موقت در مینی ورد شد و گفت: نصب اسپیس برای غرفه ها به عهده شهرداری است همچنین در زمان برپایی نمایشگاه یک کافی شاپ و آلاچیق در آن مجموعه برپا گردد.

فارسی بر لزوم ایجاد سرویس بهداشتی پس از آنالیز و جانمایی مناسب در بلوار 32 متری(بازار مبل) تأکید کرد و اضافه نمود: در مکان های خالی مانند بوستان کوی پلیس و رفیوژ وسط بلوار مدرس این کار انجام گیرد و به طرق مختلف و با نصب بنر در زمان جشنواره اطلاع رسانی گردد.

ملایر؛ یکی از پایتخت های گردشگری غرب کشور

معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری ملایر نیز به خبرنگار وبلاگ تام فورد گفت: جاذبه های گردشگری ملایر این ظرفیت و پتانسیل را دارد که در درازمدت شهرستان را به یکی از پایتخت های گردشگری غرب کشور تبدیل نموده و به لحاظ مالی مهمترین پله ترقی شهرستان باشد.

سعید کتابی اضافه نمود: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل موجود و در راستای سند راهبردی شهرستان در امر گردشگری و جذب توریسم، همه دستگاه ها و ادارات ذیربط پای کار هستند تا موانع و مسائل موجود در این زمینه را مرتفع نمایند.

وی با اشاره به اینکه ملایر، شهر ملی مبل منبت و در آستانه ثبت جهانی است، اظهار کرد: باید بتوانیم با تمام توان دستگاه های دولتی و همکاری و همراهی سرمایه گذاران، موانع صدور مجوز را برطرف نموده و به کمترین مدت صدور مجوز برسانیم.

کتابی با بیان اینکه هدف ما در راستای گردشگری، ارتقاء سیاست های کلان فرهنگی و مالی شهرستان با حفظ و رعایت اصول و ضوابط قانونی است، اعلام کرد: ملایر با داشتن یک برند جهانی شهر انگور و برند ملی مبل منبت می تواند زمینه حضور سرمایه گذارانی از شهرستان و استان های مختلف را در این منطقه فراهم نموده و سبب رونق گردشگری، مالی و اشتغالزایی گردد.

عزم دانشگاه آزاد برای رونق علمی هنر- صنعت مبل منبت

در ادامه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با بیان اینکه به دنبال این هستیم از همه ظرفیت های موجود برای ارتقاء صنعت مبل و منبت استفاده کنیم، به خبرنگار وبلاگ تام فورد گفت: این دانشگاه با انجام کلیه فعالیت های پژوهشی نتایج آن را در حوزه های مختلف برندسازی، رنگ کاری، طراحی و ... در اختیار فعالان این صنعت قرار می دهد.

دکتر محمدعظیم خدایاری اضافه نمود: با توجه به وجود پتانسیل و ظرفیت بالای صنعت مبل منبت و صنایع چوب توانستیم حدود 400 رشته در این صنعت را شناسایی و تدوین کنیم بنابراین درخواست ایجاد پژوهشکده و رشته های مرتبط را از مقام عالی دانشگاه آزاد اسلامی داریم.

وی با اشاره به بحث جهانی شدن این هنر- صنعت، بیان نمود: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در حوزه مبل منبت پرچمدار علمی و آموزشی صنعت مبل منبت است در ستاد هماهنگی جهانی شدن این صنعت مسئولیت کمیته علمی و پژوهشی را برعهده دارد.

گزارش از: مهناز روزبهانی، خبرنگار وبلاگ تام فورد، منطقه همدان

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تکاپوی شهر ملی منبت برای جذب گردشگران داخلی و خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکاپوی شهر ملی منبت برای جذب گردشگران داخلی و خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید