حال ناخوش سدهای چهارمحال و بختیاری...

به گزارش وبلاگ تام فورد، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری باتوجه به گزارشات ارائه شده از سوی مسئولان چهارمحال و بختیاری، کاهش بارش ها موجب شده است حجم مخازن سدهای استان نسبتا خالی گردد و با کاهش ذخیره آب نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شویم.

حال ناخوش سدهای چهارمحال و بختیاری...

به گزارش وبلاگ تام فورد، پدیده خشکسالی یکی از مهم ترین بلایای طبیعی است که بسیاری از استان های کشور را تحت تاثیر تبعات خود قرار داده است، این موضوع مسائل و مسائل مالی، اجتماعی و ... را در پی دارد، در یک دهه اخیر چهارمحال و بختیاری با کمبود بارش روبرو بود، این مسئله موجب شد بسیاری از منابع آبی استان را با چالش جدی روبرو کند.

چهارمحال و بختیاری با دارا بودن یک درصد از مساحت کشور، در گذشته حدود 10 درصد آب کشور را تامین می کرد، اما در حال حاضر طبق آمارهای ارائه شده و باتوجه به تغییر اقلیم و کاهش چشمگیر بارش ها هم اکنون در بین 10 استان اول کشور از نظر کمبود بارش و خشکسالی قرار گرفته است.

تغییر بارش ها از برف به باران و شیب زیاد در چهارمحال و بختیاری موجب به وجود آمدن سیلاب و خروج روان آب ها از استان در سال های گذشته شده است، خوشبختانه با اختصاص بودجه از صندوق توسعه ملی و اجرای عملیات آبخیزداری در سطح استان شرایط کنترل روان آب ها مطلوب تر از گذشته شده است.

اجرای عملیات آبخیزداری نقش موثری در کنترل روان آب ها، نفوذ آب به منابع زیرزمینی و تقویت آبخوان ها در مواقع بارش دارد، همچنین از ایجاد خسارت در زمان وقوع بارش های سیل آسا جلوگیری می نماید.

طبق آمار، بارندگی های چهارمحال و بختیاری در سال زراعی جاری نسبت به میانگیبن بلندمدت با کاهش روبرو بوده و اغلب بارش ها در استان به صورت باران است، بنابراین راهنمایی آب های سطحی از اهمیت بالایی در این شرایط برخوردار است.

حجم بالایی از مخازن سدهای چهارمحال و بختیاری خالی است

نورالله کریمی، مدیر بهره برداری شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری در مورد شرایط سدهای چهارمحال و بختیاری پس از بارش های اخیر، اظهار کرد: در حال حاضر ذخیره آب پشت سد چغاخور 27.6 میلیون متر مکعب است که این میزان در مقایسه با سال گذشته با کاهش 12 درصد حجم آب روبرو بوده است.

وی ادامه داد: گنجایش سد سورک در چهارمحال و بختیاری 25 میلیون متر مکعب است که با کاهش بارندگی ها، هم اکنون آب ذخیره شده در پشت این سد تنها 750 هزار متر مکعب است و نسبت به مدت مشابه سال قبل این سد با کاهش 49 درصدی ذخیره آب روبرو شده است.

کریمی در مورد شرایط سد ناغان، شرح داد: میزان آب ذخیره شده در پشت این سد در حال حاضر 2.2 میلیون مترمکعب است و نسبت به مدت مشابه سال قبل ذخیره آب پشت سد ناغان با کاهش 37 درصدی روبرو بوده است.

مدیر بهره برداری شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری در سرانجام یادآور شد: ذخیره سد چشمه زنه نیز 300 هزار متر مکعب است و باتوجه به حجم پایین مخزن این سد هرسال این سد سرریز دارد و تغییر محسوسی نسبت به سال گذشته نداشته است.

اگر تا سرانجام سال بر اثر بارش چند بار مخازن سدهای خاکی پر و خالی گردد تاثیرات مثبتی بر روی آب های زیر زمینی خواهد داشت

ذوالفقار احمدی فر رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در مورد شرایط سدهای خاکی استان پس از بارش های اخیر اظهار کرد: خوشبختانه حجم بالایی از روان آب های ناشی از بارندگی های اخیر در حوزه های آبخیز به سمت سدها و سازه های آبخیزداری راهنمایی شد.

وی ادامه داد: تعدادی از سازه های سنگی ملاتی و سدهای خاکی در سمت شرق چهارمحال و بختیاری به علت بارش محدود ورودی چندانی نداشتند، اما حجم ورودی به سدهای خاکی در منطقه غرب استان باتوجه به بارش های مطلوب خوب بود و روان آب ها در این منطقه تا حد بالایی کنترل و از وقوع سیلاب جلوگیری شد.

احمدی فر بیان نمود: آب ذخیره شده در مخازن سدهای خاکی و سنگی ملاتی به لایه های زیرین نفوذ می نماید و بلند مدت سطح آب های زیرزمینی، قنات ها، چاه های کشاورزی و چشمه ها را افزایش می دهد، اگر تا سرانجام سال بر اثر بارش چند بار مخازن سدهای خاکی پر و خالی گردد تاثیرات مثبتی بر روی آب های زیرزمینی خواهد داشت.

رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سنوات گذشته نزدیک به 30 درصد روان آب ها توسط بندهای سنگی ملاتی، سدهای خاکی و سایر سازه های آبخیزداری به داخل خاک نفوذ داده شد، مطرح نمود: سازه های آبخیزداری نقش موثری در کنترل سیلاب و فرسایش خاک دارند.

وی یادآور شد: سازه های آبخیزداری به گونه ای طراحی شده اند که قبل از ورود روان آب ها به مخزن سدهای خاکی، رسوبات را کنترل و سرعت سیلاب را کاهش می دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "حال ناخوش سدهای چهارمحال و بختیاری..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال ناخوش سدهای چهارمحال و بختیاری..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید