خبرنگاران 21 اسفند و آخرین اخبار کرونایی از استان ها

به گزارش وبلاگ تام فورد، استان ها - خبرنگاران - بیش از یکسال از عمر ورود کرونا به کشور می گذرد و در این میان چیزی که در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی اهمیت دارد بحث واکسن است که دستیابی به آن شاید به یکی از آرزوهای نه تنها هموطنان بلکه تمام مردم جهان تبدیل شده است.

خبرنگاران 21 اسفند و آخرین اخبار کرونایی از استان ها

به گزارش گروه اخبار استان ها و بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، تا به امروز 695 هزار دوز واکسن کرونا شامل 320 هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی روسیه، 250 هزار دوز واکسن سینوفارم اهدایی چین و 125 هزار دوز واکسن کواکسین شرکت باهارات بیوتک هند وارد کشور شده است. ضمن اینکه سخنگوی سازمان غذا و دارو امروز گفت که محموله 100 هزار دوز از واکسن کرونای Soberana ساخت کوبا برای انجام فاز سه مطالعه انسانی به مقصد تهران بارگیری شد و تا ساعاتی دیگر به تهران می رسد.

اینها گفته شد که در کنار دستیابی تدریجی هموطنان به واکسن کرونا ، هشداری هم به آنان داده گردد و آن چیزی نیست جز اینکه مراقب حملات فیشینگ برای تهیه واکسن های کرونا باشند. این را سرهنگ شاهین حسنوند رئیس پلیس فتا استان خوزستان امروز به وبلاگ تام فورد گفت.

سرهنگ حسنوند گفت: مجرمان اینترنتی با سوء استفاده از احتیاج و اقبال مردم برای دریافت واکسن کرونا، در حال راه اندازی کمپین های فیشینگ (جعل یک وب سایت) برای کلاهبرداری با قصد کسب سود مادی هستند؛ به عبارت دیگر مجرمان سایبری با آگاهی از نگرانی مردم و با سوء استفاده از ترکیب ترس وغوغای ایجاد شده ، افراد ناآگاه را هدف شکار خود قرار می دهند که متاسفانه شگرد آنها بسیار هم خوب کار می نماید.

تحلیل ها نشان می دهد که این کلاهبرداری ها ساده نیست و در مقیاس بزرگ و بی نظیر انجام می گردد.

به گفته این مقام انتظامی ، URL های فیشینگ جعل یک وب سایت شامل عباراتی مانند COVID-19 ، Corona ، واکسن ، Cure COVID و موارد دیگراست. عاملان ایجاد صفحات فیشینگ در کوشش هستند مردم را فریب دهند تا مردم فکر نمایند که آن ها در حال بازدید از یک وب سایت رسمی اند در حالیکه اینطور نیست.

وی تاکید نمود: برای حفاظت خود در برابر این نوع حملات باید انواع ایمیل های دریافتی خود را با هشیاری و آگاهی کنترل کنیم و نیز توسط فناوری امنیت سایبری مانند فیلتر کردن ایمیل ، محافظت با استفاده از آنتی ویروس و استفاده از رمز عبور قوی در برابر این حملات مقابله کنیم.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان با اشاره به اینکه تنها مرجع قانونی واگذاری در مورد داروی کرونا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است به شهفرایندان هشدار داد: فریب شایعات منتشر شده در شبکه های اجتماعی با عنوان فروش واکسن کرونا با برندهای مختلف داخلی و خارجی به مبالغ بسیار بالا را نخورید.

دستیابی ایران به ماده اولیه و اصلی ماسک

درست است که هموطنان به تدریج به واکسن نیز دست می یابند اما تا آن زمان که همگان از واکسن استفاده نمایند باید پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک را فراموش نکنیم . در این راستا آن ماسکی برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به بدن ، مناسب است که یک فیلتر خوب داشته باشد و جنس لایه اصلی آن نیز مرغوب باشد.

به منسوج بی بافت و لایه اصلی ماسک جراحی و پزشکی ، ملت بلون یا Melt blown می گویند که خوشبختانه به گفته مجتبی سعادت پور ، مدیر آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان در گفت و گوی امروزش با وبلاگ تام فورد، تعدادی از شرکت های ایرانی در دوران شیوع ویروس کرونا به فراوری ماده اولیه ملت بلون مرغوب و قابل رقابت با نمونه های خارجی دست یافتند.

به گفته این فعال پژوهشگردر ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشورمان بسیاری از فراورینمایندگان ماسک با مشکل تامین ماده اولیه ملت بلون روبرو بودند اما تعدادی از شرکت های داخلی با استفاده از خدمات آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان پیروز به برطرف این مشکل و فراوری ملت بلون با کیفیت بالا شدند. تعدادی از شرکت های فراوری نماینده ملت بلون به دستاوردهای چشمگیری دست یافتند و محصول آنها در صنایع دیگر نیز استفاده می گردد.

امروز 88 هموطن از بیماری کووید 19 جان باختند

درست است که یک روز همه ما به واکسن کرونا دست می یابیم اما گویا قرار نیست تا آن روز، کرونا دست از سر ما بردارد و روزی نباشد شمار جانباختگان ناشی از ویروس یاد شده را در کشور نشماریم. مثل امروز که سیما سادات لاری ، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : با فوت 88 نفر از مبتلایان بیماری کووید19 در شبانه روز گذشته، تعداد جانباختگان کرونا در ایران به 61 هزار و 16 نفر رسید.

طبق آخرین خبرهایی که از استان ها آمده است، امروز فوت یک مبتلا به کرونا و بستری 31 نفر در استان اردبیل را داشتیم . این فوتی در استانی است که شرایط نسبتا پایدار کرونایی را دارد و اتفاقا، هم اکنون کل این استان در زمینه شیوع کرونا در شرایط آبی واقع شده است ولی چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین شهر و پارس آباد از سه هفته پیش در شرایط زرد قرار دارند.

اینها را دکتر شهرام حبیب زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت. به گفته وی هشت شهرستان بیله سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی نیز در شرایط آبی (شرایطی بین سفید و زرد) قرار دارند.

از دیگر مناطق همچون خرم آباد هم خبر مثبت اعلام شدن 150 تن دیگر از هموطنان طی 24 ساعت گذشته منتشر شده است، همچنین به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز 42 بیمار بدحال کووید 19 طی 24 ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند.

البته از سویی دیگر سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام نموده است که تا به امروز یک هزار و200 نفر در این استان واکسن کرونا دریافت نموده اند و این فرایند نیز ادامه دارد.

از استان سمنان هم خبر رسیده است که 66 مبتلای جدید به کرونا در استان سمنان شناسایی شده اند . کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان اعلام نموده است که ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته جان یک نفر دیگر را در استان سمنان گرفت .

و اما دکتر پرویز قزلباش، رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان امروز گفته است که شرایط کرونایی این استان پایدار است. در زمان حاضر با توجه به فرایند تدریجی کاهش ابتلا به کرونا در استان 116 بیمار در بیمارستان های استان زنجان بستری هستند که پنج مورد از این آمار مربوط بستری های روز گذشته است.

دکتر قزلباش این نکته را هم یاد آور شده است که آمار مثبت سرپایی استان فرایند افزایشی را دارد و این موضوع به دلیل افزایش تست های کرونایی در سطح استان است گفت: تعلل و غفلت از پروتکلهای بهداشتی می تواند مسائل زیادی را ایجاد کند

یک میلیون و 723 هزار و 470 مبتلا به کرونا در کشور

اگر بخواهیم بدانیم که تا به امروز یعنی طی یکسال گذشته در کشور چند هموطن به کرونا مبتلا شده اند باید گفت که براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت ، مجموع بیماران کووید19 در کشور از یکسال پیش تا زمان حاضر به یک میلیون و 723 هزار و 470 نفر رسیده و تا به امروز 11 میلیون و 527 هزار و 650 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور صورت گرفته است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تا به امروز حدود 118 میلیون نفر را در جهان مبتلا نموده است و حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید19 جان خود را از دست داده اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی به وسیله دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می گردد. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مسائل گوارشی از جمله علائم بیماری کووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 21 اسفند و آخرین اخبار کرونایی از استان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 21 اسفند و آخرین اخبار کرونایی از استان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید