فعالیت انفرادی زیاد و کار گروهی کم 2 معضل در راستا پژوهش و تحقیق، بازار تولیدات علمی تقویت گردد

به گزارش وبلاگ تام فورد، فعال و پژوهشگر حوزه الکترونیک و مکانیک فعالیت انفرادی زیاد و کار گروهی کم را از معضلات راستا پژوهش دانست و گفت: محصولاتی که محققان و پژوهشگران ایرانی فراوری می نمایند احتیاج به حمایت های قوی بازاریابی دارد.

فعالیت انفرادی زیاد و کار گروهی کم 2 معضل در راستا پژوهش و تحقیق، بازار تولیدات علمی تقویت گردد

گروه استان های خبرگزاری وبلاگ تام فورد، مراکز رشد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با فراهم کردن زیرساخت های فعالیت های علمی و پژوهشی و زمینه بروز خلاقیت ها و تبدیل ایده به فناوری و محصول، این فرصت را برای همه افرادی که دارای ایده باشند، فراهم نموده تا با استفاده از ظرفیت ها به اهداف علمی و پژوهشی خود برسند.

شعبانعلی دلجوی توحیدی مدیرعامل شرکت دانش بنیان فناوران الکترومکانیک کاسپین با حوزه فعالیت؛ طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و پایلوت مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ازجمله افرادی است که با آگاهی از این ظرفیت ها با حضور در این جهت گام برداشته است.

خبرنگار وبلاگ تام فورد به همین مناسبت و با هدف تشریح جزئیات حوزه کاری و فعالیت دلجوی توحیدی در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با وی مصاحبه نموده است که در ادامه می خوانیم.

وبلاگ تام فورد: درباره حوزه فعالیت خود در مرکز رشد واحد رشت شرح دهید.

دلجوی توحیدی: در حوزه الکترونیک و مکانیک فعالیت داریم و تجهیزاتی که مربوط به این دو حوزه می گردد، به صورت ترکیبی یا مستقل، طراحی و ساختش را به عهده می گیریم. از شروع فعالیت مان هم تقریباً 30 تا 35 پروژه مختلف را که بعضی از آنها نمونه اولیه نداشته فراوری نموده ایم، بعضی از محصولات مان هم نمونه اولیه داشته اما در دسترس نبوده اند که فراوری آن را در دستور کار قرار داده ایم.

وبلاگ تام فورد: ایده رفتن به سمت مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت چگونه شکل گرفت؟

دلجوی توحیدی : سال 95 برای اجرای ایده و طرح های خود به دانشگاه مراجعه نموده و به صورت هسته فناور وارد مرکز رشد واحد رشت شدیم؛ البته در شرکت های مختلفی که داشتم، این فعالیت را از قبل داشتم. حدود 30 سال است که در این زمینه کار می کنم. سال 95 طرحی دادیم که در کمیسیون مربوط واحد رشت مطرح شد و مورد موافقت نهاده شد.

وبلاگ تام فورد: درباره طرحی که با آن وارد مرکز رشد شدید شرح دهید.

دلجوی توحیدی : از قبل پیروز شده بودم یک پمپ را برای پژوهشگاه صنعت نفت طراحی کنم که خیلی خاص و سُرنگی فشار بالاست و قبلاً از آمریکا وارد می شد، مدتی هم از فرانسه و بعد که دیگر به دلیل تحریم نتوانستند آن را وارد نمایند، آن را طراحی نموده و ساختم، نمونه پیشرفته تر آن محصول را به صورت یک طرح به پارک علم و فناوری گیلان هم ارائه کردم.

وبلاگ تام فورد: چه فرآیندی طی و چه کمک هایی از سوی مرکز رشد به شما شد؟

دلجوی توحیدی : از آنجایی که وسایل ماشین کاری داشتم و برای آنها فضای کارگاهی با برق سه فاز احتیاجمند بودم، 50 تا 60 متر مربع فضا در مرکز رشد واحد رشت به ما اختصاص داده شد و کار را شروع کردم. وام و دفتر کاری هم به ما اختصاص داده شد و کارها را جلو بردیم و اکنون نزدیک به چهار سال است که در مرکز رشد واحد رشت مستقر هستم.

وبلاگ تام فورد: درباره محصولات فراوریشده شرح می دهید؟

دلجوی توحیدی : در این مدت یک پمپ دو قلوی جدید را برای شرکت مپنا طراحی کردیم که جدیدترین نوع خودش در دنیاست که با دقت یک هزارم cc بر دقیقه و فشار 6 هزار psi می تواند عمل تزریق را انجام دهد.

دستگاهی را برای کار اتومیشن ساخت پروانه های فلزی شرکت ایران رادیاتور طراحی کردیم که در سیستم های تهویه شان استفاده می کردند.

پایلوت آزمایشگاهی نیز برای واحد شیمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت تهیه کردیم بود که روی ممبرن های خیلی خاصی تحقیقات انجام می دادند. این پایلوت برای کارهای تحقیقاتی دوره دکتری گروه شیمی بود که هنوز هم از آن استفاده می گردد.

یک سری دستگاه های پزشکی ازجمله یک نمونه پمپ های سرنگی بیمارستانی را ساختیم. سال جاری هم با توجه به شیوع کرونا، دستگاه ونتیلاتور پرتابل طراحی کردیم که کاربرد اورژانسی و خانگی دارد.

وبلاگ تام فورد: وجود چنین مراکزی تا چه اندازه می تواند به افراد دارای ایده که از بخش خصوصی هستید کمک کند؟ در خصوص معضلاتی که با آن روبرو بودید شرح دهید. راه حلی برای بهتر شدن امور دارید؟

دلجوی توحیدی : معتقدم تیپ کار مراکز رشد بیشتر به درد جوانان دانشجو می خورد و دوستانی که علاقه مند هستند پایلوت خیلی کوچکی را به صورت کار اولیه یا کار دانشجویی انجام دهند یا کار نرم افزاری باشد، می توانند از مراکز رشد استفاده نمایند. بعد از آن اگر ساخت و سازی برای توسعه کار باشد و یا اینکه برای حضور در بازارهای بین المللی اقدامات تجاری انجام دهند در این راستا نیز می توانند کمک نمایند.

درباره بخش دوم پرسش باید عرض کنم، همراه جمعی از دوستان دستگاه های آموزشی و آزمایشگاهی در مجموعه مرکز رشد داریم که برای دانشگاه هم مورد استفاده دارد؛ اما تا به امروز جلسه ای ترتیب داده نشده تا دانشگاهیان با خدمات ما آشنا شوند و از آنها استفاده نمایند.

در نمایشگاه ساخت ایران در تهران شرکت کردیم و از محصولات ما بازدید و خریدی از سوی دانشگاهیان انجام نشد و انتظار این بود با توجه به خدمات دهی خیلی آسان تر و قیمت مناسب، بعضی از تجهیزات مد نظر دانشگاه از ما تهیه می شد نا از شرکت های دیگر و تا به حال هم این اتفاق نیفتاده است. مراکزی مانند دانشگاه یا مراکز پژوهشی و تحقیقاتی که در استان هستند باید اولویت را به شرکت های فعال و شناخته شده در خود استان بدهند.

وبلاگ تام فورد: برای شکوفایی و رونق مالی شرکت هایی مانند شما راه حلی دارید؟

دلجوی توحیدی : پیشنهاد من این است متولیانی که در پارک علم و فناوری، معاونت علمی ریاست جمهوری و دوستانی که در دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت دارند، کمک نمایند تا نمایشگاه های بین المللی که در کشورهای همسایه برگزار می گردد، اگر قیمت تمام شده نمایشگاه مقرون به صرفه باشد، شرکت ها بتوانند به صورت تجمعی محصولات شان را معرفی نموده و کاتالوگ بزنند یا سایت راه اندازی نمایند.

مشکل اصلی ما این است که یک شرکت نوپا به صورت انفرادی از پس هزینه های این کار برنمی آید که مثلاً غرفه، بلیت هواپیما و یا هتل بگیرد. چنین سفر دوروزه ای حدود 100 میلیون تومان هزینه دارد و برای یک شرکت نوپا چنین اقدامی سخت است در صورتی که ممکن است محصول آن شرکت از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت و صادرات باشد. اگر بخواهند صبر نمایند تا به بازارهای داخلی دست پیدا نمایند و عظیم شوند، باید هفت سال یا 10 سال بگذرد و اصلاً ممکن است آن محصول دیگر محلی از اِعراب نداشته باشد.

وبلاگ تام فورد: چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟

دلجوی توحیدی : بهترین راه حل این است که شرکت هایی که نیمه خصوصی بوده و به دولت وابسته هستند یا مؤسسات یا صندوق هایی که حمایت می نمایند، شرکت های شهرستانی را هم در نظر بگیرند. اکنون دوستان می فرایند و نمایشگاه هایی را هم به وسیله معاونت ریاست جمهوری برپا می نمایند؛ اما اصلاً تا حالا ندیده ام با این همه درخواست و نامه نگاری که داشته ایم به یک شرکت شهرستانی بها دهند.

اگر بخواهیم صادرات خیلی خوبی داشته باشیم باید به یکدیگر کمک کنیم. ببینیم محصولات با کیفیت و برند مناسب چگونه می گردد تجاری سازی و صادر شوند و در حوزه نمایشگاهی به آنها کمک کنیم. حتی اگر شده یک سایت راه اندازی گردد. ممکن است شرکتی توانایی شرکت در نمایشگاه را نداشته باشد؛ اما یک مجموعه دولتی اگر حمایت کند، منجر به اتفاقات خوبی می گردد.

وبلاگ تام فورد: گفتید مراکز رشد برای دانشجویان و افرادی خوب است که در ابتدای کار باشند و بخواهند جرقه کار را بزنند. خود شما به عنوان کسی که سالیان سال در این بخش از صنعت فعالیت می کنید تا چه اندازه با دانشجویان مشارکت و همکاری نموده اید؟

دلجوی توحیدی : از آنجایی که تیپ کاری من در 20 تا 30 سال گذشته محصولاتی بوده که سفارش مراکز پژوهشی دانشگاه هایی مانند دانشگاه شیراز، دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه پلی تکنیک، دانشگاه علم و صنعت است و با دانشگاه های مختلف درگیر بوده ام، دستگاه هایی را طراحی کردم که برای دوره کارشناسی ارشد یا دکتری در اختیار دانشجویان خود قرار دادند که کارهای شان را جلو ببرند.

محصولاتی که تهیه کردیم بعضاً به عنوان یک پروژه مشترک برای دانشجویی تعریف شده است که آن محصول را به نتیجه برساند، بعضی مواقع هم محصولی که تهیه کردیم، دانشجویان باید فرآیندی را با آن محصول انجام می دادند تا آن فرآیند را به صورت مقاله دربیاورند.

به همین دلیل با دانشجویان دوره کارشناسی، ارشد و دکتری سروکار داشته ام و سال های سال و ساعت های متمادی با وبلاگ تام فوردن صحبت نموده ام. بعضی از وبلاگ تام فوردن در خارج از کشور هستند و بعضی دیگر در کشور به عنوان استاد مشغول به کار هستند و بعضی هم جذب صنعت شده اند، به همین دلیل می دانم که بیشتر وبلاگ تام فوردن برای ادامه کار افراد نخبه و لایقی هستند که توجهی به کار و کوشش شان نمی گردد.

وبلاگ تام فورد: چقدر از قابلیت های این دانشجویان برای تحول دانش فنی خودتان استفاده کردید که وارد کارگاه شما شوند؟

دلجوی توحیدی : دانشجویانی از رشته های مهندسی شیمی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک و در مقاطع فوق لیسانس و دکتری داشته ایم و اکنون به صورت مشاوره یا تمام وقت برای ما کار می نمایند و بعضی اوقات ایده های جدیدی دارند و از آنها استقبال و در کار کمک شان می کنیم و اگر فکر می نمایند محصولی را می توانند جلو ببرند، میدان و اجازه را به وبلاگ تام فوردن می دهیم که کار را انجام دهند.

وبلاگ تام فورد: سخن پایانی...

دلجوی توحیدی :محصولاتی که محققان و پژوهشگران ایرانی فراوری می نمایند احتیاج به حمایت های قوی بازاریابی دارد و مشوق هایی لازم دارند که بتوانند محصولات خود را هم تجاری نموده و هم در کار فراوری شرکت نمایند. یکی از معضلاتی که داریم، کارهای انفرادی خیلی زیاد و کارهای گروهی خیلی کم است.

محصولات و خدمات خیلی حرفه ای و ارزشمندی که هم قیمت مناسب و کیفیت بالای تجاری بین المللی داشته باشد باید توسط کارهای گروهی عظیمی که در خصوص آنها انجام می گردد، شکل بگیرد. ای کاش می شد این سازوکار را تقویت کرد تا کارهای گروهی تقویت گردد. چشمه اصلی تحقق این امر، خود دانشگاه است که باید کاری کند دانشجویان بتوانند به وسیله دانشگاه کار تیمی خود را جلو ببرند، نمونه هایی از کارهای تیمی را اکنون در بعضی دانشگاه ها می بینیم.

4117/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "فعالیت انفرادی زیاد و کار گروهی کم 2 معضل در راستا پژوهش و تحقیق، بازار تولیدات علمی تقویت گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت انفرادی زیاد و کار گروهی کم 2 معضل در راستا پژوهش و تحقیق، بازار تولیدات علمی تقویت گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید