مدیر پروژه پالایشگاه خلیج فارس: آلودگی هوا به دلیل فرآیند احتراق در موتور خودروهاست

به گزارش وبلاگ تام فورد، مدیر پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: ما در شهر تهران معادل 5 فاز پارس جنوبی گاز می سوزانیم و آنچه باعث آلودگی می گردد، صرفاً بنزین نیست، بلکه فرآیند احتراق در موتور خودرو ها است.

مدیر پروژه پالایشگاه خلیج فارس: آلودگی هوا به دلیل فرآیند احتراق در موتور خودروهاست

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ تام فورد، برنامه این هفته جهان آرا با حضور مهدی دوستی مدیر پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به روی آنتن رفت.

وی در ابتدای این برنامه درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: ما در مقطعی با تهدیداتی در حوزه میعانات گازی و بنزین روبرو بودیم. بعد از شروع تحریم ها کشور های تحریم نماینده میعانات گازی ما را نمی خریدند و این باعث می شد تا گازرسانی به مناطق مختلف کشور با مشکل روبرو گردد.

*پالایشگاه ستاره خلیج فارس میعانات گازی کشور را به بنزین تبدیل کرد

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ما در واردات بنزین هم دچار مشکل بودیم. پالایشگاه ستاره خلیج فارس در واقع توانست میعانات گازی کشور را به بنزین تبدیل کند و دو مورد از تحریم های فلج نماینده را بی اثر سازد.

دوستی ادامه داد: بیش از 70 درصد از تجهیزات پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایرانی است و تمام کار اجرای آن هم توسط متخصصان ایرانی اجرا شده است و 67 درصد از سهم مهندسی آن در حوزه طراحی هم ایرانی است که همین امر در آینده می تواند به کشور یاری شایانی بکند.

وی با بیان اینکه ستاره خلیج فارس اولین پالایشگاه میعانات گازی در کشور و بزرگترین پالایشگاه فراوری بنزین کشور است بیان کرد: ستاره خلیج فارس در واقع 3 برابر پالایشگاه آبادان، 6 برابر پالایشگاه تهران، 11 برابر پالایشگاه تبریز و 18 برابر پالایشگاه شیراز بنزین فراوری می نماید.

دوستی در ادامه با اشاره به فرایند ساخت ستاره خلیج فارس خاطر نشان کرد: یک شرکت خارجی ایتالیایی که متولی کار پالایشگاه بود در مقطعی به دلیل تحریم ها از پروژه خارج شد و رفت. ورود مجموعه ما به این پروژه در سال 90 بود و در سه فاز ادامه پیدا کرد و در سال 97 افتتاح شد. چنین کار بزرگی حاصل یک همکاری گروهی و دست جمعی است و تمام ارکان کشور پشت این طرح بوده اند.

مدیر پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیان کرد: این پالایشگاه دو شاخصه بین المللی دارد که عبارتند از: اینکه این پالایشگاه بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگترین پالایشگاه فراوری بنزین یورو 5 جهان است. تامین این حجم از خوراک پالایشگاه ثروت خدادادی است که مزیت منطقه ما است. مزیت اصلی ما در واقع تکمیل بودن سبد خوراک پالایشگاهی ما است.

وی گفت: بنزین یک کالای استراتژیک است و مردم روی آن حساس هستند. از سوی دیگر موضوع گاز هم با زندگی مردم و امنیت ملی ارتباط مستقیم دارد. وقتی به اتفاقات اخیر در کشور نگاه می کنیم در میابیم که دشمنان مابه دنبال مدل جدیدی برای ایجاد نا امنی می گردند که آنهم قطع کردن راه های ارتباطی حمل و نقل در کشور است.

*آلودگی هوا صرفا بنزین نیست

مدیر پروژه ستاره خلیج فارس در خصوص کیفیت بنزین فراوریی این پالایشگاه و رابطه آن با آلودگی هوا گفت: ما در شهر تهران معدل 5 فاز پارس جنوبی گاز می سوزانیم و آنچه باعث آلودگی می گردد صرفا بنزین نیست بلکه فرآیند احتراق در موتور خودرو ها است. میزان گوگرد مجاز در بنزین یورو 5، 10 PPm است در صورتی که بنزین این پالایشگاه دارای یک ppm گوگرد است. اگر بهترین بنزین جهان هم در اختیار داشته باشید، اما فرآیند احتراق موتور ها مناسب نباشد فرآیند آلوده ای دارید. آلودگی گاز هم قابل توجه است و باید یک سهمی هم برای استفاده گسترده از گاز قائل بود.

وی اضافه کرد: یک مقطعی که فراوری بنزین در پتروشیمی ها صورت گرفت. در آن موقع جهان با موضوع آمریکا جمع شدند تا کشور ما را تحریم نمایند. مستقل از اینکه بنزین پتروشیمی آلودگی داشت یا نه باید به این توجه کرد این سیاست موجب شد تا تحریم بنزین علیه ما موقع پیروز نباشد. اما بنزین فراوریی از میعانات گازی ماجرای متفاوتی دارد. اصولا بنزین حاصل از میعانات گازی به دلیل کیفیت بالای خوراک اولیه از کیفیت بسیار بهتری برخوردار است. چه اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم بهترین پالایشگاه کشور است و بنزین آن بسیار با کیفیت است.

وی توضیح داد: در زنجیره فروش قبلا نفت خام مستقیما با بازار در ارتباط بود و بعد یک گام جلوتر رفتیم و پالایشگاه ایجاد کردیم و پیروز به فراوری سوخت شدیم. البته استفاده از نفت و گاز به عنوان سوخت بدترین نوع استفاده است. اگر ما همین امروز تمام ذخایر نفت و گازمان را بفروشیم به 20 هزار میلیارد دلار نمی رسد. در حالی که کشوری مانند چین سالی 20 هزار میلیارد دلار درآمد دارد.

مدیر پروژه ستاره خلیج فارس با اشاره به تحریم های آمریکا علیه کشور تاکید نمود: آمریکایی ها اگر دوست داشتند یک حوزه را تحریم نمایند آن حوزه استقلال انرژی عراق از ایران و همچنین صادرات گاز ایران به ترکیه بود. اما بعضی حوزه ها تحریم ناپذیر است و یکی از دلایلی که ایران در برابر این ها ایستاده است همین است.

دوستی با اشاره به میزان بنزین فراوریی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: ستاره خلیج فارس بیش از 40 میلیون لیتر بنزین فراوری می نماید. اگر ما می خواستیم این مقدار بنزین را وارد کنیم سالانه 12 میلیارد دلار سالانه صرف خرید بنزین می کردیم. ما امروز درگیر واردات داروی کشور هستیم و مطمئن باشید که دشمنان در صورت تحریک به ما بنزین نمی فروختند و ناوگان حمل و نقل کشور را با مشکل روبرو می کردند. معین قیمت بنزین نیز چیزی فراتر از حوزه مدیریت انرژی کشور است.

مدیر پروژه ستاره خلیج فارس در ادامه این موضوع را تایید کرد که در صورت نبود پالایشگاهی مانند ستاره خلیج فارس باید بنزین را لیتری 8 تومان خریداری می کردیم.

دوستی در رابطه با نقش برجام در ساخت ستاره خلیج فارس بیان کرد: من آنقدری که برای کارشناسان قرارگاه خاتم و صنعت نفت سهم قائل هستم برای برجام نیستم و سهم اصلی این کار بر دوش توان داخلی و اراده ای بود که در تمام ارکان این پروژه وجود داشت.

وی درباره توقف فعالیت فاز 4 این پالایشگاه هم گفت: دلیل این کار سیاست های وزارت نفت است. در این فاز پیشرفت 20 درصدی هم حاصل شد و امیدوارم ساخت این فاز هم به زودی شروع گردد.

مدیر پروژه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه توان ساخت پالایشگاه دیگری مانند ستاره خلیج فارس را داریم تاکید نمود: قرارگاه خاتم یک مدلی را با استفاده از صنایع داخلی برای رسیدن به پالایشگاه صد در صد داخلی طراحی نموده است. اما به نظر من در حوزه داخلی زیر ساخت ها بسیار قوی است و هرچند در حوزه بعضی کمپرسور ها مشکل داریم، اما همه کشور جمع شده اند تا آن را حل نمایند.

وی ادامه داد: ازبین 650 پالایشگاه در جهان حدود 50 پالایشگاه با نفت ایران کار می نمایند. شما در صادرات نفت خام با محموله های بزرگ طرف هستید و سرانجامه های نفتی مبدا و مقصد شما معین است. از این رو پترو پالایشگاه ها می تواند محصولات پتروشیمی فراوری کند تا از خروج ارز از کشور جلوگیری گردد. از سوی دیگر بازار هدف ایران بیش از 1.5 میلیارد نفر هستند که در صادرات فرآورده های پتروشیمی بسیار مهم است. ضمن آن که صادرات فرآورده ها بسیار آسان تر است. همچنین شرایط جغرافیایی و منطقه ای ما هم موقعیت ویژه ای برای کشور فراهم نموده است.

دوستی توضیح داد: ما اگر نفت در جای خودمان را 800 میلیارد بشکه فرض کنیم. هر یک درصد افزایش برداشت از این مقدار ذخیره 8 میلیارد بشکه است و اگر این رقم را به دلار تبدیل کنیم 400 میلیارد دلار ثروت اضافه نموده برای کشور است. این رقم به اندازه 10 سال فراوری نفت کشور در بهترین شرایط است. کشور در چا های مختلف طرح های ان جی ال را شروع نموده تا گاز های همراه چاه نفت را مدیریت کند. 10 میلیارد متر مکعب در سال هدر رفت شبکه گازی ما است که به اندازه کل صادرات گاز ما به ترکیه و کل مصرف سی ان جی کشور است.

مدیر پروژه ستاره خلیج فارس گفت: ما 64 میلیون تن ظرفیت فراوری مواد پتروشیمی ایجاد نموده ایم که 54 میلیون تن آن فعال است و 10 میلیارد تن آن غیر فعال است. وقتی شما می توانید 400 میلیارد دلار به ثروت کشور اضافه کنید باید در درس های دانشگاهی به این سمت بروید، اما مقداری درس های دانشگاهی ما محافظه کارانه است که باید این مشکل حل گردد.

وی درباره ورود قرارگاه خاتم به حوزه خودرو سازی گفت: قرارگاه خاتم در حوزه صنایع می خواهد نقش شرکت بزرگ را بازی کند و شبکه ای از صنایع داخلی ایجاد نموده و به همه نقش داده است. مدل قرارگاه مدل توسعه دهنده است و خیلی به حضور مستقیم در عرصه ورود نمی نماید. اما بعضی حوزه ها شاید زیان ده هم باشد، اما در این حوزه ها شاید بحث امنیت ملی مطرح باشد. در بحث کالا گلوگاه های امنیتی هم وجود دارد که قابل توجه است.

دوستی ادامه داد: نمی گردد شما به دنبال ساخت پالایشگاه باشید و خودرویی بسازید که در صد کیلومتر 15 لیتر بنزین مصرف کند. اگر یک بخش خصوص و مردمی توانمندی باشد که قرارگاه خیالش راحت باشد که می توانند کار نمایند فکر می کنم همه کار ها را به بخش خصوصی می دهد.

مدیر پروژه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه متوسط سن نیرو هایی که پالایشگاه را ساخته اند 32 سال بوده است بیان کرد: مدیریت پروژه هم با جوانان دهه شصتی بوده است.

وی اظهارداشت: بحث امروز روی میزان فراوری نفت نیست بلکه بحث روی نفروختن نفت خام است و باید آنقدر فراوری ناخالص ملی را افزایش دهیم تا وابستگی به نفت خام کاهش پیدا کند. در جریان ساخت یک پالایشگاه می توانید 180 هزار شغل در صنایع پایین دستی ایجاد کنید و این یعنی می توانید حجم اقتصاد را افزایش دهید.

دوستی اضافه کرد: ما باید از ستاره خلیج فارس عبور کنیم و شان جمهوری اسلامی 10 ها ستاره است. ما الان در یک دوره تکامل و افق روشن در صنعت نفت هستیم و ما باید به سمت پترو پالایشگاه های بیشتر آنهم با افق های بلند تر برویم.

به عقیده مدیر پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس اگر ما جمهوری اسلامی هستیم و اگر قرار است بر سر اصول انقلاب بمانیم تضاد ما با غرب تمام نشدنی است و باید کاری بکنیم. ما نباید انتظار آن ها بکشیم، زیرا این بدترین اتفاق برای صنعت است.

وی در سرانجام تاکید نمود: امنیت این است که شما قوانین پایدار و بلند مدت داشته باشید تا صنایع کشور بتواند رشد نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مدیر پروژه پالایشگاه خلیج فارس: آلودگی هوا به دلیل فرآیند احتراق در موتور خودروهاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیر پروژه پالایشگاه خلیج فارس: آلودگی هوا به دلیل فرآیند احتراق در موتور خودروهاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید