چگونه نفت می تواند تا 100 دلار صعود کند؟

به گزارش وبلاگ تام فورد، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماه جاری خود پیش بینی کرد میزان مصرف نفت دنیا به 96.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

چگونه نفت می تواند تا 100 دلار صعود کند؟

به گزارش وبلاگ تام فورد، با این حال میزان عرضه نفت بسیار کمتر و حدود 93.6 میلیون بشکه در روز است که نشان می دهد 3.1 میلیون بشکه در روز باید از ذخایر نفت و فرآورده های نفتی برداشت گردد. از نظر استانداردهای تاریخی، برداشت مستمر سه میلیون بشکه در روز زیاد است و می توان انتظار داشت قیمت ها تحت چنین شرایطی افزایش پیدا نمایند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد تقاضا برای نفت تا اواسط سال با فرایند مطلوبی بهبود پیدا کند و مصرف نفت دنیا در ژوئیه به 98.2 میلیون بشکه در روز بالغ گردد. این تقاضای تصاعدی توسط دو منبع اصلی شامل برزیل و اوپک تامین خواهد شد. می توان نسبت به رشد فراوری نفت برزیل اطمینان داشت اما پرسش اصلی نیت اوپک است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از مدل مبتنی بر حجم یا تقاضا استفاده می نماید که مستلزم آن است که فرض می گیرد اوپک فراوریش را برای تامین تقاضا افزایش خواهد داد بنابراین قیمتهای نفت پایین می ماند. اما چرا باید اوپک چنین کاری انجام دهد؟ اگر اوپک سطح فراوری فعلی را حفظ کند، دنیا تا اواسط سال جاری با کمبود عرضه 3.5 میلیون بشکه در روز روبرو خواهد شد. کمبود 3.5 میلیون بشکه در روز معادل 3.6 درصد از مصرف دنیای بالاست و باعث کاهش سریع مازاد ذخایر نفت می گردد و در نتیجه قیمت نفت تنها از عرضه و تقاضا تاثیر خواهد گرفت آن هم درست هنگامی که اقتصاد دنیای با پشت سر گذاشتن اوج دوران پاندمی در حال بهبود است. به عبارت دیگر مصرف نمایندگان در ماه های آینده آماده می شوند برای بشکه های نفت موجود در بازار رقابت نمایند و این مسئله قیمت های نفت را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد.

فرضیه نفت 100 دلار در هر بشکه

در بسیاری از موارد اپراتورها باید متعهد شوند پیش از این که بدانند نفت چه قیمتی خواهد داشت، نفت فراوری نمایند. در این مورد اوپک می تواند اجازه دهد قیمت ها افزایش پیدا کند و بنا به صلاحدیدش به فراوریش اضافه کند. این امر به اوپک اجازه می دهد کنترل و انعطاف پذیری روی قیمت ها را حفظ کند. مطمئنا قیمت های بالاتر بهتر است اما اگر اوپک بر این باور باشد که بازار بیش از حد داغ شده است می تواند در عرض مدت کوتاهی نفت بیشتری به بازار عرضه کند. این شرایط اوپک را تشویق می نماید سطح قیمت بالاتر را امتحان کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، البته سیاست خاورمیانه هم پیچیده است. پیچیدگی ارتباط میان ایران، عربستان سعودی و آمریکا می تواند نتایج غیرمنتظره ای را به دنبال داشته باشد. اگر ایران با آمریکا توافق کند و بتواند صادرات نفت خود را آزادانه افزایش دهد، این اتفاق قیمت ها را پایین خواهد برد. از سوی دیگر حملاتی که یمنی ها علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی در بندر راس تنوره انجام می دهند ممکن است سعودی ها را به آغوش آمریکا برگرداند و باعث گردد آنها برای جلب رضایت دولت بایدن، قیمتهای نفت را پایینتر نگه دارند. دانستن این که موازنه چطور خواهد بود، سخت است. با این همه اکنون بهترین فرصت اوپک برای کسب درآمد واقعی در کوتاه مدت تا میان مدت است و اگر آنها بگذارند این فرصت از دستشان برود، بی عقلی خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چگونه نفت می تواند تا 100 دلار صعود کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه نفت می تواند تا 100 دلار صعود کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید