21 خاصیت کم نظیر مرکبات برای پوست، مو و سلامتی (و عوارض جانبی احتمالی)

به گزارش وبلاگ تام فورد، مرکبات نه تنها خوشمزه هستند، بلکه می توانند با خواص فراوان خود شما را شگفت زده نمایند . از جمله مرکبات شناخته شده می توانیم لیموترش، لیموسنگی، پرتقال و گریپ فروت را نام ببریم. این مقاله از خبرنگاران مگ را به معرفی خواص مرکبات اختصاص داده ایم. جالب است بدانید که این میوه ها برای پوست و مو هم فواید حیرت آوری دارند. برای آشنایی با خواص مرکبات تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

21 خاصیت کم نظیر مرکبات برای پوست، مو و سلامتی (و عوارض جانبی احتمالی)

ارزش غذایی مرکبات

مرکبات میوه هایی هستند که مواد مغذی متنوعی دارند. نکته جالب درباره این میوه ها این است که کالری کمی دارند. به طور مثال، یک عدد پرتقال کوچک 60 تا 80 کالری دارد و یک عدد گریپ فروت هم تقریبا حاوی 90 کالری است. کربوهیدرات های ساده موجود در مرکبات شامل گلوکز، ساکروز و فروکتوز می گردد.

فیبر غذایی مرکبات حاوی پکتین است که به سم زدایی از بدن یاری می نماید. ماده مغذی معروف مرکبات، ویتامین C یا همان اسیدآسکوربیک است. یک عدد پرتقال متوسط 130 درصد از احتیاج روزانه بدن به این ویتامین را رفع می نماید.

از جمله سایر ویتامین ها و مواد مغذی مرکبات می توانیم به فولات، لیکوپین، پتاسیم، ویتامین B6، منیزیم، نیاسین و تیامین اشاره کنیم. از آنجایی که مرکبات ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی دارند، برای سلامتی بدن، پوست و مو بسیار مفید هستند.

خواص مرکبات برای پوست

همان طور که در بالا اشاره کردیم، مرکبات حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند. این ویتامین به فراوری کلاژن یاری می نماید و به همین دلیل برای پوست بسیار مفید است.

اسیدسیتریک موجود در این میوه ها باکتری ها و سایر عوامل بیماری زای موجود در پوست را از بین می برد و پوست شما را پاک و تمیز می نماید. در ادامه خواص مرکبات برای پوست را به شما معرفی می کنیم.

1. پوست را جوان نگه می دارند

زمانی که صحبت از سلامت پوست می گردد، ویتامین C در صدر مواد مغذی قرار می گیرد که برای حفظ سلامت پوست به آن احتیاج دارید. اسیدآسکوربیک یک ویتامین ضروری برای پوست است، چون به فراوری دوباره کلاژن یاری می نماید که این موضوع در حفظ خاصیت کشسانی پوست مفید است.

میزان کلاژن پوست با افزایش سن کاهش پیدا می نماید و بدنمان نمی تواند آن را به طور طبیعی فراوری کند؛ به همین دلیل است که اهمیت مصرف مرکبات حتی بیشتر هم می گردد.

2. پوست را لایه برداری می نمایند

از منافذ مسدود شده و سلول های پوستی مرده روی صورتتان کلافه شده اید؟ پوست پرتقال همان چیزی است که شما را از این شرایط نجات می دهد.

پوست پرتقال سرشار از ویتامین C بوده که یک لایه بردار طبیعی و عامل پاک نماینده است. این ویتامین تمام سلول های پوستی مرده را از بین می برد و منافذ پوست را کوچک نموده و به وسیله به شما در داشتن پوستی پاک و درخشان یاری می نماید.

3. تیرگی پوست را کاهش می دهند

لکه های تیره زمانی رخ می دهند که پوست در معرض اشعه های فرابفنش مضر خورشید (UV) قرار بگیرد. اشعه های UV آنتی اکسیدان های موجود در پوست را از بین می برند و منجر به آسیب اکسیداتیو می شوند.

ویتامین C موجود در مرکبات از تیرگی و پیری پوست ناشی از اشعه های فرابنفش خورشید جلوگیری می نماید. برای کاهش تیرگی پوست می توانید مرکبات را مصرف کنید یا آب آن ها را با پنبه روی پوست خود بمالید.

خواص مرکبات برای مو

همه ما آرزو داریم موهایی لطیف، درخشان و پرپشت داشته باشیم. ماده مغذی که به شما در داشتن چنین مویی یاری می نماید، ویتامین C است. تمام مرکبات سرشار از این ویتامین هستند و به همین دلیل گزینه های عالی برای تقویت سلامت موها به شمار می فرایند . در ادامه برخی از خواص مرکبات برای مو آورده شده است.

4. در جلوگیری از ریزش مو و تقویت آن مفید هستند

ویتامین C مسوول فراوری کلاژن در بدن است. کلاژن ترکیبی است که استحکام و ساختار مو را تأمین نموده و از شنمایندگی موها جلوگیری می نماید. بنابراین مصرف مرکبات که سرشار از ویتامین C هستند می تواند از ریزش مو جلوگیری نموده و موها را تقویت کند.

5. با شوره مبارزه می نمایند

تا موهایتان شوره نداشته باشد، متوجه نمی شوید که این عارضه چقدر آزاردهنده و کلافه نماینده است. آب لیموترش طبیعت اسیدی دارد؛ به همین دلیل استفاده از آن روی مو به تمیز کردن عمیق کف سر و رها شدن از تمام شوره ها یاری می نماید.

آب لیموترش همچنین کدری مو را کاهش می دهد و آن را ضخیم تر و درخشان تر می نماید. این دقیقا همان چیزی است که همه ما به دنبال آن هستیم.

خواص مرکبات برای سلامتی بدن

مرکبات حاوی کالری کمی هستند و برای افراد مبتلا به دیابت و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، گزینه های خوبی محسوب می شوند. این میوه ها چربی اشباع شده یا کلسترول هم ندارند که برای سلامتی مضر هستند. مرکبات می توانند به از بین بردن سموم بدن یاری نمایند. در ادامه برخی از خواص مرکبات برای سلامتی را نام می بریم.

6. برای کاهش وزن معجزه می نمایند

کسانی که قصد کاهش وزن دارند، هر کاری که بتوانند می نمایند تا وزنشان کم گردد. مصرف مرکباتی مثل پرتقال و لیموترش در کنار دنبال کردن رژیم غذایی کم کالری به کاهش وزن یاری چشمگیری می نماید.

علت این موضوع علاوه بر میزان کالری کم در این میوه ها، فیبر و آب زیاد آن ها است که باعث می گردد برای مدت زمان طولانی سیر بمانید.

7. احتمال ابتلا به سکته را در زنان کاهش می دهند

یک مطالعه اخیرا اجرا شده به این نتیجه رسید که مرکباتی مثل پرتقال و گریپ فروت، که حاوی ترکیباتی به نام فلاونول هستند، خطر ابتلا به سکته در زنان را تا 19 درصد کاهش دادند.

شاید ندانید، اما سکته یکی از علل اصلی مرگ ومیر در سرتاسر دنیا است. بنابراین برای کاهش احتمال ابتلا به این عارضه، حتما مرکبات را در رژیم غذایی خود جای دهید.

8. از شما در برابر سرطان محافظت می نمایند

مطالعه اجرا شده در دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسید که مرکبات حاوی ترکیبات مفیدی مثل فلاونوئید، فولات، کاروتنوئید و ویتامین C هستند که به طرز قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان را پایین می آورند.

ویتامین C و نوعی فلاونوئید موجود در مرکبات به نام نوبیلتین از شکل گیری رگ های خونی جدید که باعث پخش شدن سرطان در سایر نواحی بدن می شوند، جلوگیری می نمایند.

در یک مطالعه نشان داده شد خطر ابتلا به سرطان رحم در زنانی که مرکبات مصرف کردند، به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد. علت این موضوع وجود فلاونول ها در این میوه ها بود. بر اساس انجمن سرطان آمریکا، مرکبات به طور ویژه در کاهش احتمال ابتلا به سرطان معده اثرگذار هستند.

9. به حفظ سلامت چشم ها یاری می نمایند

نکته جالب درباره ویتامین C این است که نه تنها به حفظ سلامت رگ های خونی موجود در چشم ها یاری می نماید، بلکه برای کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و بیماری تباهی لکه زرد ناشی از افزایش سن مفید است که منجر به نابینایی در افراد بالای 55 سال می شوند.

10. در کاهش دوز برخی از داروها اثرگذار هستند

محققان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت تازه به همراه داروی سیرولیموس ضدسرطان، اثربخشی این دارو را سه برابر بیشتر کرد. این یعنی دوز این دارو می تواند به مرور زمان کاهش پیدا کند و بیمار کمتر دچار عوارض جانبی گردد.

11. در کاهش استرس مفید هستند

استرس در نتیجه افزایش سطح هورمون کوتیزول و بالا رفتن فشار خون در موقعیت های اضطراب زا رخ می دهد. ویتامین C موجود در مرکبات با این مسائل مبارزه می نماید و استرس را کاهش می دهد. اگر استرس زیادی دارید، علاوه بر گنجاندن مرکبات در رژیم غذایی، از سایر تکنیک ها مثل مدیتیشن، یوگا و… برای کاهش استرس بهره ببرید.

12. سیستم ایمنی را تقویت می نمایند

مرکبات علاوه بر ویتامین C و ویتامین B6، حاوی ترکیبات گیاهی مثل فلاونوئید، کاروتنوئید و چربی های ضروری هستند که با فواید زیادی برای سلامتی ارتباط دارند. ویتامین C موجود در مرکبات نه تنها خواص ضدالتهابی، ضدویروسی و ضدباکتریایی ویژه ای دارند، بلکه در تقویت سیستم ایمنی بدن هم مؤثر هستند.

13. منبع عالی فیبر محلول هستند

مرکبات نه تنها فیبر غذایی دارند، بلکه منبع عالی فیبر غذایی محلول هم به شمار می فرایند که برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. نشان داده شده که فیبر محلول سطح لیپید و فشار خون را کاهش می دهد و در کاهش وزن، کنترل سطح قند خون، کاهش التهاب و بهبود عملکرد سیستم ایمنی مفید است.

14. کالری کمی دارند

اگر جزء افرادی هستید که باید میزان کالری مشخصی را در روز مصرف کنید، مرکبات گزینه های خوبی برای شما هستند، چون با مصرف آن ها بدون اینکه کالری زیادی مصرف کنید، سیر می شوید. در ادامه کالری موجود در چند نوع از مرکبات را نام می بریم.

  • پرتقال: 84.6 کالری
  • گریپ فروت: 73.6 کالری
  • نارنگی: 103 کالری
  • لیموسنگی: 20.1 کالری

15. احتمال شکل گیری سنگ کلیه را کاهش می دهند

سنگ کلیه زمانی شکل می گیرد که سطح سیترات موجود در ادرار کاهش پیدا می نماید. نشان داده شده که نوشیدن چند لیوان لیموناد تازه در روز، سطح نیترات ادرار را افزایش می دهد و احتمال شکل گیری سنگ کلیه را پایین می آورد.

16. از قلب محافظت می نمایند

مرکبات حاوی ترکیباتی مثل کاروتنوئیدها و پلی فنول ها هستند. مصرف منظم خوراکی های حاوی این مواد مغذی سلامت قلب را بهبود می بخشد و از شما در برابر بیماری های قلبی و عروقی محافظت می نماید.

17. از مغز محافظت می نمایند

در یک مطالعه هشت هفته ای، شرکت نمایندگان مسن آب پرتقال نوشیدند که سرشار از فلاونول است. نتایج این مطالعه اثرات مثبت قابل توجهی را در عملکرد شناختی شرکت نمایندگان نشان داد.

بنابراین می توانیم به این نتیجه برسیم که مصرف منظم مرکبات به طور بالقوه از مغز در برابر بیماری های نورودژنراتیو (تخریب نماینده عصب) محافظت می نماید.

18. شاخص گلیسمی پایینی دارند

مرکبات دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند. نشان داده شده که این موضوع در کاهش میزان قند خون، فشار خون و احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر و دیابت نوع 2 مفید است.

19. طول دوره سرماخوردگی را کاهش می دهند

شاید عجیب باشد، اما واقعیت این است که ویتامین C موجود در مرکبات به درمان کامل سرماخوردگی یاری نمی نماید. با این حال خوردن مرکبات هنگامی که نشانه های اولیه سرماخوردگی بروز می نمایند، می تواند طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهد.

20. سرشار از پتاسیم هستند

مرکبات حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند که نوعی الکترولیت محسوب می گردد. نشان داده شده که دریافت پتاسیم به وسیله مصرف مرکبات، فشار خون را کاهش داده و احتمال ابتلا به سکته و بیماری عروق کرونر قلب را در بزرگسالان کاهش می دهد.

این موضوع همچنین تأثیرات مثبتی در کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه دارد. بدن ما برای تجزیه کربوهیدرات و عضله سازی هم به پتاسیم احتیاج دارد.

21. به آبرسانی بدن یاری می نمایند

90 درصد گریپ فروت را آب تشکیل داده و 82 درصد از پرتقال آب است. میزان آب زیاد موجود در مرکبات تشنگی شما را به طور کامل رفع می نماید و باعث می گردد احساس سیری کنید، بدون اینکه کالری زیادی دریافت نموده باشید.

عوارض جانبی مرکبات

درباره خواص مرکبات صحبت کردیم و الان نوبت به عوارض جانبی این میوه ها می رسد. در ادامه به برخی از عوارض جانبی رایج مرکبات اشاره می کنیم که ممکن است در اثر خوردن زیاد این میوه ها یا مصرف برخی داروها دچار آن ها شوید.

قبل از اینکه به عوارض جانبی این میوه ها بپردازیم، به یک نکته مهم توجه کنید. همواره میوه ها را به طور کامل بشویید و آن ها را برای مدت زمان طولانی نگه ندارید.

1. مسائل گوارشی

مرکباتی مثل پرتقال فیبر زیادی دارند و به همین دلیل می توانند منجر به مسائل گوارشی مانند گرفتگی عضلات شکم و اسهال گردد.

2. سوزش سرمعده

افرادی که به طور منظم از سوزش سرمعده یا رفلاکس معده -مری (GERD) رنج می برند، بهتر است از مصرف مرکبات خودداری نمایند، چون این میوه ها به شدت اسیدی هستند که این موضوع می تواند بیماری آن ها را بدتر کند.

3. اختلال با برخی داروها

برخی آنزیم ها توسط بدن ترشح می شوند که به تجزیه داروها یاری می نمایند. مرکبات حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که می توانند از ترشح این آنزیم ها جلوگیری نمایند که این موضوع باعث می گردد سطح زیادی از این داروها در بدن بمانند و به طور بالقوه عوارض جانبی آن ها را بدتر نمایند.

مرکبات پتاسیم زیادی دارند. اگر بتابلاکر مصرف می کنید، که سطح پتاسیم بدن را افزایش می دهد، نباید مرکبات مصرف کنید، چون ترکیب این میوه ها با دارو می تواند سطح پتاسیم بدن را به شدت افزایش دهد. سطح زیاد پتاسیم در بدن به آسانی توسط کلیه های ضعیف شده کاهش پیدا نمی نماید.

برخی میوه ها مثل گریپ فروت می توانند به طرز خطرناکی با برخی داروها مثل آنتی بیوتیک ها، داروهای قلبی و عروقی، داروهای فشار خون و داروهای کاهش کلسترول تداخل پیدا نمایند.

این موضوع می تواند منجر به نارسایی کلیه، نارسایی تنفسی و عوارض دیگر گردد. بنابراین اگر دارویی مصرف می کنید، حتما از پزشک درباره بی خطر بودن یا عوارض مرکبات سوال کنید.

چند نکته مفید درباره مرکبات

در ادامه به چند نکته جالب درباره مرکبات می پردازیم که احتمالا نمی دانستید.

  • بهترین زمان برای مصرف مرکبات صبح و با شکم خالی یا بعد از صرف غذای سبک است.
  • بعد از خوردن مرکبات آب نخورید، چون این موضوع سطح اسیدیته این میوه ها را در معده افزایش می دهد.
  • مرکبات را برای مدت طولانی نگه ندارید، چون ارزش غذاییشان کاهش پیدا می نماید.
  • پوست سفید و پره های داخل مرکبات را بخورید تا بیشترین بهره را از خواص آن ها ببرید.
  • هیچ وقت مرکبات را با غذا نخورید، چون می توانند مانع هضم غذا شوند. چند ساعت قبل یا بعد از غذا این میوه ها را نوش جان کنید.

نکته ی پایانی

در این مقاله از وبلاگ تام فورد مگ درباره خواص مرکبات صحبت کردیم. با توضیحاتی که دادیم، متوجه خواص شگفت انگیز این میوه ها برای سلامتی بدن، پوست و مو شدید. البته نباید از عوارض جانبی مرکبات غافل شوید.

اگر دارو مصرف می کنید یا بیماری خاصی دارید، بهتر است با پزشک درباره مصرف مرکبات مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری شما را تهدید نمی نماید.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ

به "21 خاصیت کم نظیر مرکبات برای پوست، مو و سلامتی (و عوارض جانبی احتمالی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "21 خاصیت کم نظیر مرکبات برای پوست، مو و سلامتی (و عوارض جانبی احتمالی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید