93 درصد جاده های روستایی آسفالت است، برنامه ریزی برای آسفالت راه های 2600 روستا

به گزارش وبلاگ تام فورد، اکبری گفت: 2600 روستای بالای 50 خانوار با جمعیت یک میلیون نفر با طول راه 13700 کیلومتر، فاقد آسفالت هستند که برنامه ریزی برای تکمیل راه آسفالته آن اجرا شده است.

93 درصد جاده های روستایی آسفالت است، برنامه ریزی برای آسفالت راه های 2600 روستا

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ تام فورد به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، رضا اکبری سرپرست معاونت راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: جمعیت روستایی کشور نزدیک به 21 میلیون نفر است و 60 هزار روستا از سکنه برخوردار است که از این تعداد، حدود 6800 روستای بیش از 20 خانوار با جمعیت حدود 6/1 میلیون نفر و طول راه حدود 28 هزار کیلومتر فاقد آسفالت هستند، اما در عین حال، برخورداری جمعیتی روستا های آسفالته بالای 20 خانوار حدود 93 درصد است.

اکبری با اشاره به این که طول راه های روستایی آسفالته کشور بیش از 110 هزار کیلومتر است و 22 هزار کیلومتر نیز راه شنی (شوسه) وجود دارد، اضافه کرد: از این تعداد، تنها 2600 روستای بالای 50 خانوار با جمعیت یک میلیون نفر با طول راه 13700 کیلومتر، فاقد آسفالت هستند که برنامه ریزی برای تکمیل راه آسفالته این روستا ها هم اکنون صورت گرفته و آسفالت بسیاری از راه ها نیز در دست اجراست.

وی با اعلام این مطلب که طول راه های روستایی از طول معادل راه های شریانی و اصلی کشور هم بالاتر است، لزوم توجه بیشتر دست اندرکاران به چالش ها و احتیاج های این راه ها در شبکه حمل و نقل کشور را خواهان شد.

سرپرست معاونت راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان این که برای بهبود و ارتقای کیفی و کمی راه های روستایی کشور چند کار بسیار مهم باید انجام گردد که بعضی در کوتاه مدت و بعضی در بلند مدت مورد توجه و اقدام قرار خواهد گرفت، اضافه کرد: یکی از این کار های مهم اصلاح فرهنگ ساخت و روکش آسفالت راه های روستایی کشور است.

وی گفت: با توجه به سبد متنوع روکش های آسفالتی مورد تایید نظام فنی و اجرایی کشور، متاسفانه در سنوات گذشته صرفا از روکش آسفالت گرم ضخیم در راه های روستایی استفاده شده است که ضمن افزایش قابل توجه هزینه و افزایش مطالبات دولت به پیمانکاران، بدلیل تشدید مسائل ناشی از قیمت بالا و کمبود مصالح مصرفی از جمله قیر رایگان، امکان تداوم این روند برای دولت مقدور نیست و حتما باید از انواع دیگر روکش های آسفالتی نازک و آسفالت های سرد استفاده گردد.

اکبری با تاکید بر اینکه منابع اعتباری مربوط به ساخت و نگهداری راه های روستایی باید بصورت بهینه و درست توزیع و مصرف گردد و اعتبارات باید شفاف سازی شوند، گفت: با توجه به اینکه بودجه مربوط به ساخت و نگهداری راه های روستایی از طرق مختلف ملی و استانی و استفاده از تبصره ها و بند های قانونی مختلف و توسط دستگاه های مختلف بعضاً بصورت متمرکز یا غیر متمرکز و پراکنده تامین و هزینه می گردد، لازم است این بودجه در سراسر کشور بصورت متمرکز در اختیار یک سیستم مسئول قرار داده گردد تا امکان برنامه ریزی صحیح و پاسخگویی لازم فراهم گردد.

وی همچنین اضافه کرد: تدوین شاخص های مناسب توزیع اعتبارات برای ساخت و نگهداری راه های روستایی نیز یکی از ملزومات توزیع بهینه این منابع است که البته این مساله در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده¬ای علیرغم بودجه ملی بسیار محدودی که دارد، بسیار دقیق و کامل مد نظر قرار داده شده است.

اکبری ضمن بیان این مطلب که راه های روستایی باید بر اساس احتیاج مردم و ساکنان روستا ساخته گردد و از آن ها نظر سنجی گردد، گفت: با توجه به اینکه آیین نامه ها و ضوابط فنی بعضاً منجر به تعریف پروژه های بسیار سنگین و پرهزینه و طولانی مدت می گردد که موجبات نارضایتی ساکنان روستا را فراهم می نماید، در بسیاری از موارد با شنیدن صدای ساکنان روستا، می توان مشخصات فنی پروژه ها را به گون های تعدیل کرد که با کمترین زمان و هزینه، پروژه به بهره برداری برسد و موجبات رضایتمندی مردم را نیز فراهم کند.

سرپرست معاونت راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به لزوم هویت دار شدن راه های شنی در کشور گفت: با توجه به اینکه ساخت و نگهداری راه های روستایی در بسیاری از کشور های دنیا بصورت شنی تعریف می گردد و الزامی به روکش آسفالت همه راه های روستایی وجود ندارد، لزوم تعریف دقیق ویژگی های راه های شنی و تعریف بعضی از راه های روستایی کشور بصورت شنی با استاندارد مناسب برای نگهداری لازم است و لازم است این موضوع که بخشی از راه های روستایی کشور باید همواره بصورت شنی باقی بمانند، در ادبیات فنی و اجتماعی کشور جای خود را باز کند.

وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت و فرماندهی یکپارچه از لحاظ فنی و اقتصادی و مدیریتی بر پروژه های راه های روستایی حاکم باشد، گفت: با توجه به اینکه راه های روستایی از منابع اقتصادی مختلفی تامین اعتبار می شوند و دستگاه های مختلفی در ساخت آن ها دخالت دارند، لازم است یک فرماندهی و مدیریت متمرکز و یکپارچه ای بر این پروژه ها در کشور وجود داشته باشد.

اکبری همچنین گفت: متخصصان و دست اندرکاران ساخت و نگهداری راه های روستایی باید استقلال کافی در تصمیم گیری و اولویت بندی پروژه ها داشته باشند و تحت فشار های ناشی از افراد و عوامل مختلف قرار نگیرند تا منابع اقتصادی بصورت درست و بهینه و اولویت بندی شده مصرف گردد.

وی یکی دیگر از این کار های مهم را شناسنامه دار کردن راه های روستایی کشور مطرح کرد و اضافه کرد: البته با برداشت اطلاعات و مختصات راه های روستایی در سنوات گذشته در محیط GIS تا حد بسیاری این مهم پوشش داده شده است و لازم است این مساله همچنان مورد توجه قرار گیرد و اطلاعات بصورت بروز در دسترس باشد.

سرپرست معاونت راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با تاکید بر اینکه باید ساختار مناسب سازمانی در رده های ملی و استانی برای موضوع مسئولیت ساخت و نگهداری راه های روستایی کشور وجود داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه به این موضوع بصورت کامل و شایسته توجه نشده است و راه های روستایی در 20 سال گذشته مرتباً دستخوش تغییرات ساختاری و سازمانی بوده است، این موضوع به کیفیت و کمیت پروژه های آن ضربه بسیاری وارد نموده است.

اکبری یکی از دیگر کار های مهم در اصلاح فرهنگ ساخت و روکش آسفالت راه های روستایی کشور را این دانست که باید منابع اقتصادی پایداری برای نگهداری راه های روستایی تعریف و پیاده سازی گردد.

وی در پایان بر تامین حداقل ماشین آلات مورد احتیاج ساخت راه های روستایی (ماشین آلات متعارف) برای ساخت و تکمیل پروژه ها و نگهداری آن ها در استان ها تاکید نمود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "93 درصد جاده های روستایی آسفالت است، برنامه ریزی برای آسفالت راه های 2600 روستا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "93 درصد جاده های روستایی آسفالت است، برنامه ریزی برای آسفالت راه های 2600 روستا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید