انواع کاکتوس های گلدار؛ معرفی و شرایط نگهداری

به گزارش وبلاگ تام فورد، انگیزه - گیاهان و حیوانات - گیاه کاکتوس در میان مردم بسیار شناخته شده و محبوب است. این گیاه بسیار متنوع بوده و گونه های مختلفی دارد. در بین گل های آپارتمانی کاکتوس زیبایی خاصی داشته و در عین حال به مراقبت و نگهداری زیادی نیاز ندارد. بعضی از انواع کاکتوس در فصل های خاصی گل می دهند و زیبایی کاکتوس در این فصول از سال دوچندان می شود. در این مطلب به معرفی و بررسی چند کاکتوس گلدار خواهیم پرداخت.

انواع کاکتوس های گلدار؛ معرفی و شرایط نگهداری

انواع کاکتوس های گلدار

در زیر معروف ترین و زیباترین انواع کاکتوس های گلدار معرفی شده و نکاتی کلیدی در مورد هر کاکتوس به صورت اختصاصی بیان شده است.

1. کاکتوس آپونتیا یا زبان مادر شوهر

این نوع از کاکتوس جزو گروه کاکتوس های بیابانی قرار گرفته است. از نظر قیمت از دسته کاکتوس های ارزان قیمت است. لازم به ذکر است که زمان گل دادن این کاکتوس طولانی نیست، اما پس از چند سال نگهداری می توانید گل های زیبای این کاکتوس را مشاهده کنید.

2. کاکتوس نئوبسیا

این نوع از کاکتوس به اسامی کاکتوس توپی، بالشتک میسوری یا کاکتوس خامه ای نیز مشهور است. کاکتوس نئوبسیا در دما های پایین نیز مقاومت بالایی دارد. شکوفه های دلنشین کاکتوس نئوبسیا، از اواسط ماه فروردین تا خرداد رشد می کنند. رنگ های گل این کاکتوس زرد و سبز است.

3. کاکتوس انگشتی یا دم موشی

یکی دیگر از انواع کاکتوس های گلدار، کاکتوس انگشتی یا دم موشی یا ماری است. این نوع کاکتوس از معدود کاکتوس هایی است که خار های نرم و بدون آزاری دارد. بهترین مکان جهت مراقبت و نگهداری از کاکتوس دم موشی، مقابل نور آفتاب است. گل های این کاکتوس زیبا در خاتمه فصل بهار یا در ابتدای فصل تابستان رشد کرده و زیبایی این گل را دو چندان می سازد.

4. کاکتوس کوریفانتا

برخی از افراد کاکتوس کوریفانتا را در زیر شاخه مامیلاری ها قرار می دهند. شکل ظاهری این کاکتوس زیبا، ساقه کروی، تخم مرغی شکل یا استوانه ای کوتاه با ارتفاع حدود 10 سانتی متر است. کاکتوس کوریفانتا، در ابتدای فصل بهار تا اواسط فصل پاییز رشد می کند. گل های دلنشین این کاکتوس بسیار زیبا و به رنگ قرمز، زرد طلایی، ارغوانی و سفید است که می توان آن ها را در نیمه اول سال مشاهده کرد. کاکتوس کوریفانتا را می توان به سادگی در آپارتمان و گلخانه پرورش داد و از زیبایی آن لذت برد.

5. کاکتوس اچینو پسیس اکسیگونا

کاکتوس اچینو پسیس اکسیگونا، یکی از انواع کاکتوس های گلدار و همین طور فراوان ترین کاکتوس ها در سطح جهان است. این کاکتوس زیبا دارای گل های بسیار خاصی است که در اواخر بهار شروع به گل دادن می کنند و در تمام فصل تابستان این گل دادن ادامه دارد. بیشتر این گل ها در شب باز می شوند. عمر گل های کاکتوس اچینو پسیس اکسیگونا، بسیار کم بوده و حدبیشتر به مدت یک روز ماندگاری دارند. گل های کاکتوس اچینو پسیس اکسیگونا به رنگ های سفید، نارنجی، صورتی، بنفش و سرخ است. پس از خشک شدن، گل به میوه های سبز رنگ و تیغ داری تبدیل می شود که داخل آن ها بذر این گیاه جای دارد و جهت تکثیر از آنها استفاده می شود.

6. کاکتوس سرئوس

ارتفاع گونه های کاکتوس سرئوس به طور متوسط در حدود 70 سانتی متر است. گونه های گوناگون کاکتوس سرئوس دارای بلور های برجسته ای در قسمت سطح و خار های تیز در سرتا سر آن است. ساقه ستونی کاکتوس سرئوس شش تا هشت پهلو است. سرئوس ها در زمستان نیاز به هوای گرم در حدود دمای 15 تا 17 درجه دارند.

7. کاکتوس اکینو سرئوس پکتیناتوس

کاکتوس اکینو سرئوس پکتیناتوس، یکی دیگر از انواع کاکتوس های گلدار بوده که دارای ساقه استوانه ای شکل با شیار های طولی و نقاط برجسته است. کاکتوس اکینو دارای گل های قرمز رنگ و صورتی رنگ بسیار زیبایی است که در اطراف و پهلوی ساقه روی شاخه فرعی آن شروع به رشد کردن می کند. خاک گلدان های دارای کاکتوس اکینو سرئوس پکتیناتوس، می بایست دارای میزان زیادی ریگ و شن و ماسه باشد تا این گیاه بتواند رشد مناسبی داشته باشد.

8. کاکتوس مامیلاریا هانیانا

یکی دیگر از انواع کاکتوس های گلدار، کاکتوس مامیلاریا هانیاناست که ظاهری با تیغ هایی سفید و مویی شکل دارد و در آن گل هایی به رنگ صورتی یا بنفش رشد می کند؛ از این رو به این کاکتوس بانوی پیر نیز گفته می شود. میزان دمای مساعد برای رشد کاکتوس مامیلاریا حدود 21 تا 23 درجه سانتی گراد است. این گیاه در نیمه اول سال، هنگامی که خاک گلدان خشک باشد به آبیاری مناسب نیازمند است. ولی در فصل زمستان می توانید فواصل آبیاری را بیشتر کنید. برای رشد بهتر این کاکتوس گلدان آن را در مکانی خنک قرار دهید.

9. کاکتوس ژیمینو کالسیوم

کاکتوس ژیمینو کالسیوم، کروی شکل بوده و ارتفاع تقریبا کمی دارد. گل این کاکتوس دارای رنگ های مختلفی از جمله سفید، سرخ و بنفش است.

10. کاکتوس اریوکارپوس

کاکتوس اریوکارپوس از دیگر انواع کاکتوس های گلدار پرطرفدار و زینتی است. کاکتوس اریوکارپوس دارای گل های رنگی و زیبا به رنگ بنفش و یاسی است که زیبایی خاصی را به این کاکتوس می بخشند.

بیشتر بدانید: انواع کاکتوس؛ روش نگهداری و پرورش آن ها

اگر شما نیز تجربه ای درباره پرورش کاکتوس دارید یا اینکه اسامی دیگری از کاکتوس های گلدار را می شناسید، نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "انواع کاکتوس های گلدار؛ معرفی و شرایط نگهداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع کاکتوس های گلدار؛ معرفی و شرایط نگهداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید