مغز عمدا بعضی اطلاعات را فراموش می نماید

به گزارش وبلاگ تام فورد، ایسنا: بسیاری از مردم بابت فراموشکاری های روزمره نگران می شوند، اما پژوهش جدید با شرح چگونگی عملکرد مغز در خصوص فراموشی نشان داد جای نگرانی وجود ندارد. به نقل از پایگاه یونیورسیتی هرالد، یک پژوهش جدید نشان می دهد که مغز به جای انبار کردن اطلاعات غیرضروری از عمد این اطلاعات را فراموش می نماید.

مغز عمدا بعضی اطلاعات را فراموش می نماید

دو دانشمند علوم اعصاب بر روی اینکه مغز به گونه ای طراحی نشده است که مانند یک دوربین ضبط تصویر که همه چیز را ثبت می نماید عمل کند، بلکه تنها اطلاعات مهم و مفید که به تصمیم گیری بهتر افراد یاری می نماید را ذخیره می نماید، بحث و گفتگو کردند.

بلیک ریچاردز یکی از محققان این پروژه و استاد دانشگاه تورنتو کانادا می گوید: مغز اطلاعات غیرضروری را دور می ریزد تا فضا را برای ورود اطلاعات جدید فراهم کند. در واقع مغز فراموش می نماید تا مردم بتوانند در این دنیای همواره در حال تغییر ادامه حیات دهند.

دانشمندان برای آزمایش نظریه شان تعدادی موش را برای پیدا کردن یک معمای پیچ و خم آبی به کار گرفتند و چندین بار جهت را تغییر دادند.

گروهی از موش ها توسط تزریق یک داروی مخصوص به فراموشی کامل دچار شده بودند و گروه دیگر سالم بودند.

دانشمندان دریافتند موش هایی که دچار فراموشی کامل بودند راحت تر از گروهی که جهتهای قبلی را به خاطر داشتند جهت را پیدا و معما را حل کردند.

دانشمندان با این کشف دریافتند که فراموش کردن راه را بر تعمیم دادن مسایل که منجر به بروز اشتباه می شوند، می بندد.

ریچاردز اضافه نمود: اگر مغز انسان هیچ چیز را فراموش نمی کرد و همه چیز را به یاد می آورد باعث رنجش و عذاب انسان می شد و مانع از فهمیدن می شد، چراکه مدام خاطرات از جلوی چشم انسان رد می شد و باعث عدم توانایی برای تمرکز می شد.

این ویژگی چرایی فراموش کردن اتفاقاتی که به سرعت رخ می دهند را توجیه می نماید، مثلا این که سه هفته پیش برای نهار چه غذایی خورده ایم. زیرا این مسایل غیرضروری هستند و فقط فضای مغز را اشغال می نمایند.

از طرفی مغز مسایلی که مربوط به حیات انسان باشد را به راحتی در خود حفظ نموده و فراموش نمی نماید. به همین دلیل است که افراد بعد از اینکه از چیزی زخم برمی دارند همواره از آن قبیل مسایل دوری می نمایند.

بنابراین اهمیتی ندارد که فرد تا چه حد تصور می نماید که مسئله ای مهم است چون اگر مغز آن را جزو دسته ضروریات حیاتی قرار ندهد، با گذر زمان فراموش خواهد شد.

منبع: برترین ها

به "مغز عمدا بعضی اطلاعات را فراموش می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغز عمدا بعضی اطلاعات را فراموش می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید