کمتر از یک چهارم بیماران مرگ مغزی اهداء عضو دارند

به گزارش وبلاگ تام فورد، خبرنگاران/خراسان رضوی مسؤول واحد فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 4000 نفر در سال دچار مرگ مغزی می شوند و کمتر از یک هزار نفر از این بیماران به اهداء عضو می پردازند.

کمتر از یک چهارم بیماران مرگ مغزی اهداء عضو دارند

ابراهیم خالقی، در نشست تخصصی فقه پیوند اعضا با موضوع برداشت عضو از بیماران فوت شده (مرگ قلبی) که در تالار هاشمی نژاد بیمارستان امام رضا برگزار گردید، اظهار کرد: اهداء عضو و پیوند اعضا احتیاج جامعه است و ما الان در وضعیتی هستیم که پیوند یک مسأله خیلی ضروری در جامعه ماست.

وی توضیح داد:حدود 25هزار بیمار احتیاجمند دریافت عضو در کشور داریم که هر 10 دقیقه یک نفر به این لیست افزوده می گردد.

فوت 400 بیمار دیالیزی در مشهد در سال گذشته

خالقی گفت: متاسفانه روزانه 7 نفر که در لیست انتظار حضور دارند، فوت می شوند. در مشهد در سال گذشته از 2000 بیمار دیالیزی 400 ‪نفر فوت شدند؛ یعنی حدود 20 درصد از بیمارانی که در لیست انتظار پیوند کلیه بودند فقط در سال 97 فوت شدند؛ درحالی که بیماران پیوند شده ای که فوت شدند کمتر از 5 درصد و آمار پس زدن کلیه کمتر از 7درصد است. از سال 92 پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی شد و تا به امروز 350 پیوند صورت گرفته که کمتر از 10 درصد این افراد فوت شدند درحالی که 308 نفر از افراد در لیست انتظار در سال های گذشته به این دلیل که کبدی به موقع به آنها نرسیده، فوت شده اند.

انجام پیوند پوست به 230 بیمار با سوختگی بالای 50 درصد

مسؤول واحد فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با بیماران سوختگی گفت: در رابطه با این بیماران تا به امروز 660 بیمار سوختگی، پوست دریافت نموده و مجددا به زندگی بازگشتند. فقط در سال 98 تا به حال 230 ‪ بیمار سوختگی که درصد سوختگی آنها بالای50 درصد بوده پیوند پوست شدند که درصد مرگ و میر این افراد کمتر از 10درصد است، درحالی که مرگ و میر بیمارانی که سوختگی بالای 50درصد دارند، بالای 80 درصد است. ما می توانیم با پیوند پوست به این بیماران شرایطی را ایجاد کنیم که کمتر از 10 درصد این بیماران فوت نمایند. بنابراین اهداء عضو یک ضرورت است.

روزانه 7 نفر از افراد در انتظار پیوند فوت می نمایند

خالقی اظهار داشت: 4000 نفر در سال دچار مرگ مغزی می شوند و کمتر از یک هزار نفر از این بیماران اهداء پیوند عضو دارند درحالی که روزانه 7نفر در لیست انتظار فوت می نمایند. در بحث فقهی این مسأله ،بسیاری افرادی که می خواهند برای این امر رضایت ندهند برای خود فقهی پیدا می نمایند تا برای خود راهی درست نمایند و استفتای خود را بیان می نمایند. اهداء عضو از مرگ قلبی در موارد بسیار خاص انجام می گردد و شرایط ویژه ای دارد. اهداء بافت در مرگ مغزی کاملا امکان پذیر است و در مرگ قلبی نیز می توان از 24 تا 72 ساعت بعد از ایست قلبی این کار را انجام داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کمتر از یک چهارم بیماران مرگ مغزی اهداء عضو دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمتر از یک چهارم بیماران مرگ مغزی اهداء عضو دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید