مراحل نصب سرامیک اسلب

به گزارش وبلاگ تام فورد، سرامیک از جمله مصالح ساختمانی است که برای پوشش کف و دیوار ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. سرامیک به معنای سفالینه است، در واقع وقتی خاک رس با آب مخلوط می گردد به صورت خمیر درآمده و قالب گیری می گردد. سپس این قالب ها درون کوره حرارت می بینند و پس از لعاب کاری برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. سرامیک ها در انوع مدرن و سنتی به بازار عرضه می شوند و محصولاتی کاربردی خصوصاً برای نصب در مکان هایی نظیر آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی می باشند. سرامیک به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ آب در مکان های مرطوب کاربرد ویژه ای دارد زیرا دچار فرسایش و ترک خوردگی نشده و سال ها بدون آسیب باقی خواهند ماند. این مصالح اصولاً از ماسه، خاک رس و فلدسپات تولید می شوند و در ابعاد و رنگ های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. نصب آنها باید توسط افراد مجرب صورت گیرد خصوصاً سرامیک های اسلب که سایز بزرگی دارند و امکان شکستن آنها وجود دارد. نصب سرامیک اسلب به راحتی امکان پذیر نیست و تنها با استفاده از تجهیزات ویژه می توان این کار را انجام داد. سرامیک کاری با استفاده از سرامیک های بزرگ نیاز به دقت و مهارت دارد و تمام جزئیات باید حین کار رعایت شوند. تنها افراد حرفه ای می توانند سرامیک های بزرگ را بدون اینکه به آنها آسیب وارد گردد در کنار هم قرار داده و الگوهای مختلفی به آنها ببخشند. در این نوشته از ما به بررسی مراحل نصب این نوع سرامیک پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

مراحل نصب سرامیک اسلب

سرامیک کاری کف ساختمان با استفاده از سرامیک های اسلب نیازمند رعایت یکسری نکات است که باید به آنها توجه نمود تا علاوه بر زیبایی و جذابیت، کیفیت کار نیز بالا رود و سطحی یکدست و جذاب ایجاد گردد. مراحل نصب سرامیک اسلب و نکات مورد نیاز حین نصب به شرح زیر می باشند:

تامین وسایل لازم

اولین مرحله در نصب سرامیک های بزرگ فراهم کردن وسایل و تجهیزات لازم است. با استفاده از این ابزارها و وسایل نه تنها می توان ملات مورد نظر را فراهم نمود بلکه سرامیک ها را مرتب در کنار هم نصب کرد. بدون ابزار مورد نیاز نمی توان سرامیک کاری انجام داد زیرا انجام هر کار نیازمند در اختیار داشتن تجهیزات لازم است. از جمله وسایل سرامیک کاری می توان به گیره، چکش، دستگیره و … اشاره نمود.

آماده سازی کف

آماده سازی کف اتاق از جمله مهم ترین گام در نصب سرامیک به شمار می آید. سطح باید از نظر هموار بودن مورد بررسی قرار گیرد تا زمینه لازم برای چسباندن سرامیک فراهم گردد. تا حد امکان سطح را صاف کنید و این نکته را مد نظر داشته باشید که کف اتاق پس از سرامیک کاری کمی بالاتر می آید از این رو به تمام قسمت های کف نظیر جلوی درب ها دقت ویژه نمائید. تراز و هموار بودن سطح امری بسیار مهم در بحث سرامیک کاری است، از این رو قبل از نصب سرامیک باید هر گونه ناهمواری صاف گردد.

برش سرامیک اسلب

برای برش سرامیک ها از فرزهای دستی و یا اره های برقی استفاده می گردد. تیغه این ابزارها از جنس گرانیت است و با دقت برشکاری را انجام می دهند. با استفاده از آنها احتمال شکستن سرامیک به حداقل می رسد. بنابراین بعد از اندازه گیری کف نسبت به برش سرامیک ها اقدام نمائید.

تهیه ملات

برای تهیه ملات ساختمانی پس از خرید مواد اولیه آنها را با هم مخلوط کرده و تا زمانی که مخلوط یکپارچه نشده به هم زدن ادامه دهید. یکی از ابزارهایی که تولید ملات را به سهولت انجام می دهد همزن الکتریکی است. هنگامی که به حجم بالایی از ملات نیاز است یرای یکپارچه کردن آن از این ابزار استفاده می گردد. ملات وقتی یکدست و یکپارچه باشد باعث می گردد سرامیک راحت تر به سطح بچسبد.

پوشش کف با ملات

کف زمین را پس از هموار کردن با ملات بپوشانید. اینکه ملات صاف و یکدست بوده و حالتی نرم داشته باشد در قابلیت چسبندگی سرامیک به کف اثر مطلوبی خواهد گذاشت.

نصب سرامیک

برای حمل سرامیک های اسلب از دستگیره های مخصوص استفاده کنید. نحوه نصب سرامیک و قرار دادن آن در کف موضوعی بسیار مهم است زیرا در کیفیت نهایی کار تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. با استفاده از دستگیره سرامیک را در جای خود روی کف قرار دهید. علاوه بر اینکه بر روی کف، ملات ریخته می گردد پشت سرامیک ها نیز باید با ملات پوشش داده گردد تا سرامیک به خوبی بچسبد. پس از آنکه سرامیک ها را در کف قرار دادید ممکن است برخی جاها پشت آنها حباب هوا وجود داشته باشد. برای رفع این حباب ها و چسبندگی کامل سرامیک به کف می توان از چکش های پلاستیکی کمک گرفت. چکش زدن باعث می شوند سرامیک بهتر به دیوار بچسبد و کیفیت کار افزایش پیدا کند. برای اینکه سرامیک ها در کنار یکدیگر محکم تر قرار گیرند می توان از گیره های پلاستیکی استفاده نمود. وقتی یکی از سرامیک ها را نصب کردید، سرامیک دوم را نیز قرار داده و با استفاده از گیره بین آنها فاصله ایجاد کنید.

بندکشی سرامیک ها

بعد از آنکه تمام سرامیک ها بر روی کف نصب شدند برای پر کردن فاصله بین آنها از دوغاب استفاده کنید. یک دوغاب مخصوص آماده کنید و سطح سرامیک ها را با آن پوشش دهید. پس از آنکه دوغاب به عمق شیارها نفوذ کرد و آنها را پر نمود، اضافه های آن را از سطح پاک کنید و اجازه دهید ملات موجود در بندها خشک گردد.

تمیزکاری سطح

وقتی تمام مراحل سرامیک کاری انجام شد و سرامیک ها به طور کامل نصب شدند، باید گرد و غبار از سطح آنها پاک شوند. سرامیک ها مسلماً در معرض گرد و غبار و مصالح ساختمانی قرار گرفته اند و آلودگی بیشتر از آنچه که به چشم می آید بر آنها نشسته است. بنابراین پس از اتمام کار با استفاده از یک پارچه خشک مواد ساختمانی و دوغاب ها را از سطح سرامیک ها پاک کنید و در نهایت با پارچه ای مرطوب سرامیک ها را براق و تمیز نمائید.

ویژگی های شاخص سرامیک چیست؟

سرامیک دارای مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ آب می باشد، همچنین دچار فرسایش و ترک خوردگی نشده و سال ها بدون آسیب باقی خواهند ماند.

در آماده سازی کف برای نصب سرامیک باید به چه نکاتی توجه داشت؟

تا حد امکان سطح را صاف کنید و این نکته را مد نظر داشته باشید که کف اتاق پس از سرامیک کاری کمی بالاتر می آید از این رو به تمام قسمت های کف نظیر جلوی درب ها دقت ویژه نمائید.

برای رفع حباب های هوای پشت سرامیک نصب شده، چه باید کرد؟

برای رفع این حباب ها و چسبندگی کامل سرامیک به کف می توان از چکش های پلاستیکی کمک گرفت. چکش زدن باعث می شوند سرامیک بهتر به دیوار بچسبد و کیفیت کار افزایش پیدا کند.

بند کشی سرامیک ها چگونه انجام می گردد؟

یک دوغاب مخصوص آماده شده و سطح سرامیک ها را با آن پوشش می دهند پس از آنکه دوغاب به عمق شیارها نفوذ کرد اضافه های آن را از سطح پاک کرده و اجازه می دهند ملات موجود در بندها خشک گردد.

قیمت سرامیک چقدر است؟

برای استعلام قیمت سرامیک کلیک کنید.

منبع: ساختمانچی

به "مراحل نصب سرامیک اسلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل نصب سرامیک اسلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید