10 کارگردان پولساز برتر تاریخ سینما

به گزارش وبلاگ تام فورد، خیلی ها معتقدند دیگر دوران اوج هالیوود به سر رسیده و خبری از آن عصر طلایی نیست که نام یک کارگردان روی یک فیلم تضمین کننده فروش آن بود. اما در همین قرن بیست ویک هم کارگردان های خوب زیادی داریم که به دلیل مهارت، ذوق و توانایی های خاص خود پیروز شده اند آثار متمایزی ارائه دهند و طرفداران عظیم و وفاداری اطراف خود جمع کنند.

10 کارگردان پولساز برتر تاریخ سینما

از پروفایل ما وبلاگ سفربرو دیدن نمایید.

منظور این نیست که هر فیلم خوبی حتما باید فروش چند صد میلیون دلاری داشته باشد. کلی فیلم عالی هم داریم که در گیشه کار خود را با یک فروش معمولی و شاید حتی ضعیف به خاتمه می رسانند. ولی وقتی شرکت های غول هالیوودی روی پروژه های عظیم سرمایه گذاری می کنند، اولین توقعی که از کارگردان کار دارند این است که فیلم را به یک پیروزیت عظیم تبدیل کند. در این مطلب نگاهی می اندازیم به تعدادی از کارگردان های مطرح که همیشه اعتماد تهیه کننده ها را به خوبی جواب داده اند و پشت دوربین هر اثری که رفته اند، آن را به یک فیلم پرفروش تبدیل کرده اند.

10. جان فاورو - مجموع فروش 4.3 میلیارد دلار

جان فاورو را بیشتر به خاطر بازی در نقش هپی هوگان، دوست تونی استارک در فیلم مرد آهنی می شناسیم. ولی نکته ای که شاید بعضی ها ندانند این است که همین مردی که در نقش هپی هوگان بازی کرده کارگردان آن فیلم هم هست.

در اصل او یکی از بخش های جدانشدنی جهانی ابرقهرمانی مارول است که نقش مهمی در تبدیل کردن آن به یک مجموعه پیروز داشت. او بعدتر کارگردان آثار دیگری همچون مرد آهنی 2 و نسخه های سینمایی کتاب جنگل و شیرشاه شد. دو فیلم آخر در مجموع بیش از 2.5 میلیون دلار فروش داشتند. فاورو در حال حاضر تولید سریال بسیار پیروز مندلورین را برعهده گرفته است.

9. تیم برتون - مجموع فروش 4.4 میلیارد دلار

تیم برتون را معمولا با فانتزی های گوتیک ترسناکش همچون سایه های سیاه و ادوارد دست قیچی می شناسیم. ولی فیلم های پیروز او در گیشه، اقتباس هایی تماشایی از کتاب ها و داستان های مصور مختلف هستند، به عنوان مثال دو فیلم بتمن و بازگشت بتمن.

آلیس در سرزمین عجایب، فیلم سال 2010 او هم مجموع فروش جهانیش از یک میلیارد دلار عبور کرد. در اصل پیروزیت همین فیلم بود که باعث شد دیزنی پروژه عظیم بازسازی انیمیشن های کلاسیک خود را کلید بزند.

8. جی. جی. آبرامز - مجموع فروش 4.6 میلیارد دلار

جی. جی. آبرامز به عنوان نویسنده، کارنامه ای پربارتر از آبرامز کارگردان دارد. همچنین در مقایسه با دیگر افراد این فهرست، او بیشتر از بقیه در حوزه سریال هم فعالیت داشته و نقش مهمی در خلق سریال های مشهوری چون گمشدگان و فرینج داشته است.

او بعد از اینکه در سال 2009 یک فیلم تحسین شده از مجموعه فیلم های پیشتازان فضا روی پرده آورد، کارگردانی جنگ ستارگان: نیرو برمی خیزد را برعهده گرفت و در نویسندگی فیلم نامه آن هم مشارکت داشت؛ فیلمی که از معدود آثاری در تاریخ سینما است که پیروز شده از مرز 2 میلیارد دلار عبور کند. خیزش اسکای واکر هم که دوباره آبرامز به عنوان کارگردان و نویسنده در فرایند تولید آن حضور داشت، فروش جهانیش از یک میلیارد دلار گذشت.

7. کریستوفر نولان - مجموع فروش 4.7 میلیارد دلار

او پادشاه بلاک باسترهای تابستانی، به معنای واقعی کلمه است. فیلم های کریستوفر نولان در گیشه همیشه به فروش چند صد میلیون دلاری می رسند. البته فروش فیلم آخر او انگاشته را باید نادیده گرفت چون در میانه یک همه گیری جهانی اکران شد.

سه گانه بتمن نولان همیشه نمونه ای درخشان از فیلم های ابرقهرمانی خواهند بود که مرزهای انتظارات فیلم های پا پ کورنی را درنوردیده اند. جدا از فیلم های چند میلیارد دلاری، نولان کارگردان کلاسیک های تماشایی همچون یادگاری و تلقین هم بوده است.

6. دیوید یِتس - مجموع فروش 6 میلیارد دلار

جدا از فیلم های هری پاتر و عناوین فرعی آن همچون موجودات شگفت انگیز، نام دیوید یتس را خیلی کم می شنویم. ولی همان انگشت شمار فیلمی که او کارگردانی کرده در جدول فروش بسیار پیروز بوده اند. فیلم های او محبوبیتی گسترده بین هواداران سینما پیدا کرده اند و سود زیادی داشته اند.

چهار فیلم هری پاتر که او کارگردانی کرد و با هری پاتر و محفل ققنوس آغاز شد، در مجموع در سراسر جهان 900 میلیون دلار فروش داشتند. مجموعه فیلم های موجودات شگفت انگیز هم به لطف بنیه قوی جهانی هری پاتر، تا به حال فروش بدی نداشته اند.

  • 10 کارگردان مشهور که بازیگران برجسته ای بودند

5. جیمز کامرون - مجموع فروش 6.2 میلیارد دلار

جیمز کامرون کارگردان بیگانه و نابودگر است که از نظر فرهنگی جزء تأثیرگذارترین فیلم های تاریخ سینما هستند؛ او با همین دو فیلم هم میراث رشک برانگیزی دارد. ولی کامرون بعد از این ها به سراغ تایتانیک و آواتار رفت؛ دو فیلمی که اگر بخواهیم رکوردشکنی هایشان را بنویسیم، از حوصله این مقاله خارج است.

تایتانیک اولین فیلم تاریخ سینما بود که از مرز یک میلیارد دلار فروش عبور کرد و برای 12 سال پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما باقی ماند. بعد از آن این آواتار دیگر فیلم همین جناب کامرون بود که جایگاهش را گرفت و خودش اولین فیلم تاریخ سینما شد که از مرز 2 میلیارد دلار عبور کرد.

4. مایکل بِی - مجموع فروش 6.4 میلیارد دلار

منتقدها علاقه چندانی به فیلم های مایکل بی ندارند، بالاترین امتیازی که فیلم های او در سایت راتن تمیتوز گرفته، 66٪ است، آن هم به خاطر فیلمی که بیش از بیست سال پیش ساخته! بعید به نظر می رسد مایکل بی روزی برنده اسکار بهترین فیلم یا کارگردانی شود، ولی او در جدول فروش یک غول بی رقیب است و آثارش به اندازه جلوه های ویژه فیلم هایش پرسروصدا هستند.

مهم ترین فیلم هایی که او تا به حال تولید کرده، مجموعه فیلم های تبدیل شوندگان است که در مجموع، 4.8 میلیارد دلار فروش داشته اند.

3. پیتر جکسون - مجموع فروش 6.5 میلیارد دلار

ارباب حلقه ها از جی. آر. آر. تالکین هم یکی از پرفروش ترین کتاب های تاریخ است و هم یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین آثار حوزه ادبیات که ادبیات انگلیسی را برای همیشه متحول کرد.

اقتباس های پیتر جکسون از این مجموعه کتاب پیروز هم در حوزه سینما چنین جایگاهی دارند. او این کتاب ها را به حماسی ترین شکل ممکن، به میلیون ها مخاطب تازه معرفی کرد. این مجموعه سینمایی که سه گانه هابیت را هم شامل می شود، با فروش جهانی تقریبی 6 میلیارد دلار، یکی از پیروز ترین فیلم های تاریخ سینما است.

2. برادران روسو - مجموع فروش 6.8 میلیارد دلار

جهانی سینمایی مارول با فروش تقریبی 23 میلیارد دلار از اکران 23 فیلم (یعنی هر فیلم تقریبا یک میلیارد دلار فروش داشته است، که همین هم آمار حیرت انگیزی است)، پرفروش ترین مجموعه سینمایی جهان است. از این نظر، جنگ ستارگان در جایگاه دوم قرار می گیرد و درآمد آن نصف سینمای مارول است.

آنتونی و جوزف روسو کارگردان دو فیلم آخر کاپیتان آمریکا، انتقام جویان: جنگ ابدیت و انتقام جویان: خاتمه بازی هستند. خاتمه بازی در حال حاضر پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما است.

1. استیون اسپیلبرگ - مجموع فروش 10.5 میلیارد دلار

استیون اسپیلبرگ به عنوان یکی از تأثیرگذارترین کارگردان های حال حاضر صنعت سینما، همیشه در صدر خیلی از فهرست ها قرار گرفته است. او که در طول شش دهه بیش از 30 فیلم را کارگردانی کرده است، قدرتمندترین کارگردان این فهرست است. او همچنین در این فهرست، بیشترین اسکار را در کارنامه خود دارد.

نکته کنایه آمیز این است که اسپیلبرگ اگرچه پولسازترین کارگردان تاریخ است، ولی تنها یکی از فیلم هایش پیروز شده از مرز یک میلیارد دلار عبور کند (آن هم پس از اکران دوباره). ولی تعداد بالای بلاک باسترهای پیروز او باعث می شود چندان به این مسأله توجه نکنیم.

منبع: Screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 کارگردان پولساز برتر تاریخ سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کارگردان پولساز برتر تاریخ سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید