راه حل کشورهای مختلف برای مقابله با اورتوریسم (قسمت دوم)

به گزارش وبلاگ تام فورد، اورتوریسم مسائل متعددی برای مقاصد گردشگری به وجود آورده است و به همین دلیل دولت ها به فکر مقابله با آن ازطریق ایجاد محدود، وضع مالیات و تبلیغ نقاط کمتر شناخته شده و... افتاده اند.

راه حل کشورهای مختلف برای مقابله با اورتوریسم (قسمت دوم)

مطالعه قسمت اول

اورتوریسم به یکی از موضوعات چالش برانگیز در عصر مدرن سفر تبدیل شده است. هزینه های ارزان سفر هوایی، افزایش درآمدها و قابلیت شبکه های اجتماعی در توجه ویژه به مقاصد خاص باعث شده است، تعداد گردشگران مقاصد محبوب گردشگری به حدی زیاد گردد که کشورها دچار مشکل شوند. طی چند سال گذشته تعداد مکان های معروفی که زنگ خطر اورتوریسم را به صدا درآورده اند، روزبه روز بیشتر شده است. دیکشنری انگلیسی آکسفورد در سال 2018، واژه اورتوریسم را این طور معرفی کرد: تعداد زیاد بازدیدنمایندگانی که روانه مکان های معروف می شوند، محیط زیست را تخریب می نمایند و اثرات مخربی بر زندگی ساکنان محلی دارند.

این وضعیت احتمالاً بدتر هم خواهد شد. طبق اعلام شورای جهانی سفر و گردشگری، 1.4 میلیارد سفر گردشگری بین المللی در سال 2018 اجرا شده است که بیش از 36 درصد آن ها یعنی حدود نیم میلیارد نفر، به یکی از 300 شهر مشهور جهان سفر نموده اند، ترندی که سیر صعودی پیدا نموده است. به این ترتیب، مقاصد معروف پرگردشگر به فهرست شهرهای دچار اورتوریسم اضافه خواهند شد و شورای جهانی سفر و گردشگری می گوید شهرهایی نظیر دهلی، قاهره، مانیل، بانکوک و مسکو آمادگی افزایش گردشگران طی یک دهه آینده را ندارند.

با این حال، مقامات بسیاری از مقاصد گردشگری و اپراتورهای تور در حال حاضر به فکر مقابله با این مسئله افتاده اند و می خواهند باعزم و اراده استوار، برنامه ریزی درست و تصمیم گیری های جسورانه، راهکارهایی برای ایجاد تعادل بین تقاضای گردشگری و نیازهای جوامع محلی پیدا نمایند. در ادامه به بعضی مقاصد گردشگری اشاره خواهیم کرد که سعی دارند از پس این مشکل برآیند.

بروخه، بلژیک

شهر بروخه در بلژیک را به خاطر برج ناقوس بلفری و خانه های فوق العاده دیدنی اش می شناسند و از دیرباز محلی ایده آل برای گردشگرانی بوده است که به گشت وگذار در مکان های چشم نواز اروپایی علاقه داشته اند. بااین حال، دیرک دی فائو، شهردار بروخه به دنبال راهی برای حفاظت از شهر دربرابر افزایش تعداد گردشگران است، به خصوص اکنون که تعداد گردشگران نسبت به مردم محلی، سه به یک شده است. او می گوید:

اگر نمی خواهیم که بروخه به دیزنی لند تبدیل گردد، باید تعداد زیاد گردشگران را کنترل کنیم.

برنامه های او شامل محدودکردن تعداد کشتی های کروز در بندر زیبروژ است تا بااینکه امکان لنگرانداختن پنج کشتی در آن وجود دارد، فقط دو کشتی بتوانند به این بندر بیایند. هیئت گردشگری محلی نیز میخواهد تبلیغ سفرهای روزانه را متوقف کند، به این امید که باافزایش تعداد مهمانان هتل ها، درآمد آن ها افزایش یابد.

بالی، اندونزی

شهرت همیشگی بالی باعث شده است که روزبه روز بر تعداد گردشگران آن افزوده گردد. هیئت گردشگری این جزیره می گوید که 6,511,610 نفر در سال 2019 قدم به فرودگاه بین المللی بالی گذاشته اند که در مقایسه با سال 2018، افزایش 10 درصدی را نشان می دهد. باتوجه به سیر صعودی تعداد گردشگران، نگرانی مردم محلی نسبت به تأثیر این موضوع بر محیط زیست آسیب پذیر جزیره روبه افزایش است، به خصوص که ازدیاد استفاده از پلاستیک های یک بار مصرف به عنوان یکی از اثرات اورتوریسم، درحال آسیب زدن به این جزیره کوچک و زیبا است.

رئیس مجلس ایالتی بالی پیشنهاد اخد 10 دلار مالیات توریستی را مطرح نموده است تا گردشگران خارجی هنگام خروج از کشور موظف به پرداخت آن باشند. بااین حال، اخذ مالیات توریستی نمی تواند به تنهایی از پس این مشکل برآید، هرچند می تواند به مبارزه با عوارض اورتوریسم نظیر ریختن زباله یاری کند. درواقع، مدیریت و برنامه ریزی گردشگری برای مقابله اساسی با عوارض ناشی از اورتوریسم باید توجه بیشتری به آثار منفی افزایش تعداد گردشگران داشته باشد و بپذیرد بیشتربودن یک چیز، به معنای بهتربودن آن نیست.

اگر شما هم مشتاق سفر به بالی هستید، می توانید به یاری وبلاگ تام فورد قیمت تور بالی آژانس های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین ترین قیمت از آژانس های همکار وبلاگ تام فورد بخرید.

تاج محل، هند

باافزایش تعداد گردشگران تاج محل هند به هفت میلیون نفر در سال، اورتوریسم به یکی از معضلات این جاذبه دیدنی تبدیل شده است. مقامات پس از محدودکردن ساعت بازدید به سه ساعت، به منظور کنترل تعداد گردشگران، در سامبر 2018 افزایش مبلغ ورودی به این مجموعه را نیز در دستور کار خود قرار دادند. علاوه براین، درصورتی که بازدیدنمایندگان بیشتر از مدت زمان روی بلیط شان در تاج محل بمانند، جریمه می شوند.

به این ترتیب، قیمت بلیط تاج محل برای بازدیدنمایندگان هندی 250 روپیه و برای گردشگران خارجی معادل 1100 روپیه و 20 روپیه اضافه برای ورود به آرامگاه اصلی است. سازمان پژوهش باستان شناسی برای هند ابراز امیدواری نموده است که با این اقدام، تعداد گردشگران بین 15 تا 20 درصد کاهش یابد.

اگر برای سفر به هند برنامه ریزی می کنید، می توانید تور هند را در وبلاگ تام فورد جستجو نموده و بهترین آفر تور را از میان آژانس های معتبر مسافرتی با پایین ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه ریزی دقیق تر برای سفر خود، وبلاگ تام فورد فهرست کاملی از جاهای دیدنی هند را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن ها، سفر راحت تر و بهتری به هند داشته باشید.

سانتورینی، یونان

طبق گزارش ژانویه 2019 کمیته حمل ونقل مجلس اروپا، تعداد بازدیدنمایندگان سانتورینی یونان در فاصله سال های 2012 تا 2017 با رشد بسیار زیاد 66 درصد، از 3.3 به 5.5 میلیون نفر رسیده است. این کمیته طی حملات شدیدی به مقامات یونان گفته بود:

مقامات یونان اجازه داده اند، روند گردشگری از کنترل شان خارج گردد. درواقع، فقدان مدیریت گردشگری و همکاری راهبردی بین مقامات محلی و دولتی می تواند آینده سانتورینی را به خطر بیندازد.

درباره سطح آلودگی ناشی از کشتی های کروزی که در این جزیره لنگر می اندازند، نیز نگرانی ها روبه افزایش است. نیکوز زوروس، شهردار سانتورینی برای تعداد گردشگرانی که از کشتی ها پیاده می شوند، محدودیت وضع نموده است، به طوری که فقط 8000 نفر در روز اجازه ورود به جزیره را دارند، اقدامی که با استقبال مجلس اروپا روبرو شده است. هیئت گردشگری یونان نیز به دنبال ایجاد تنوع و تبلیغ مقاصد کمتر شناخته شده تر است تا یونان را به عنوان مقصدی برای همه فصول، به جهان معرفی کند.

اگر به سانتورینی سفر می کنید، وبلاگ تام فورد فهرست کاملی از جاهای دیدنی سانتورینی را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه ریزی کنید.

ادینبورگ، اسکاتلند

باافزایش تعداد گردشگران در زمان جشنواره های سالانه ماه آگوست، ادینبورگ با فشار زیاد اورتوریسم در مرکز شهر خود روبرو می گردد. در فوریه 2019 شورای شهر تصمیم گرفت که هر گردشگر برای هر روز اقامت در شهر باید مالیات توریستی معادل دو پوند (2.54 دلار) بپردازد. آن ها مالیاتی هم برای انواع اقامت، ازجمله اجاره کوتاه مدت در ایر بی ان بی وضع نموده اند و به این ترتیب می توانند تا 14.6 میلیون پوند در سال مالیات بگیرند و آن را برای هزینه های میزبانی چهار میلیون گردشگر در سال خرج نمایند.

بعضی مردم محلی واقعاً از مسئله اورتوریسم کلافه شده اند و افرادی هم تحت عنوان سیتیزن، اعتراضات و فعالیت های بدون خشونتی را شروع نموده اند تا مسائل ناشی از افزایش تعداد گردشگران برای مردم محلی را نشان دهند. آن ها نگران هستند که اجاره های کوتاه مدت منجر به افزایش نرخ اجاره مردم محلی گردد.

رم، ایتالیا

شهر رم ایتالیا، رویکرد خاصی برای کاهش اثرات اورتوریسم درپیش گرفته و چندین قانون جدید برای بهبود رفتار و احترام بیشتر به این شهر باستانی وضع نموده است. هرکسی که کنار گردشگران بایستد و مشابه فرماندهان رومی ژست بگیرد، 450 یورو جریمه می گردد. شناکردن در فواره معروف تروی نیز بازدیدنمایندگان را به دردسر می اندازد. همینطور همراه داشتن چمدان چرخ دار روی پله های اسپانیایی ممنوع شده است. درواقع، نظارت بر بعضی از این قوانین می تواند چالش برانگیز باشد، هرچند امید می رود که با تبلیغات گسترده تر، آداب رفتار درست و احترام آمیز بیشتری در این شهر حکمفرما گردد.

اگر تمایل دارید که سفری برنامه ریزی شده و راحت به ایتالیا داشته باشید، می توانید از میان فهرست تورهای ده ها آژانس معتبر در وبلاگ تام فورد، قیمت انواع تورها به مقصد دلخواه تان را مقایسه کنید و ازطریق آژانس های همکار وبلاگ تام فورد، تور ارزان ایتالیا را بخرید.

بارسلونا، اسپانیا

شهر بارسلونا در اسپانیا برای کلیه اقامتگاه ها مالیات وضع نموده و علامتی ایجاد نموده که نشان می دهد بودجه کدام پروژه ها ازطریق همین مالیات تأمین می گردد. کنسرسیوم گردشگری بارسلونا در سال 2017 معادل 4.5 میلیون یورو به طور مستقیم از مالیات ها درآمد داشت. درحالی که، طبق گزارش 2030 مقاصد گردشگری ازسوی شورای جهانی گردشگری و سفر، بارسلونا در سال 2018 برای پروژه های ارتقای زیرساخت ها و تبلیغ فرهنگ در سراسر شهر 9.6 میلیون یورو هزینه نموده است. بااین حال، همچنان نگرانی های زیادی درباره مقوله اورتوریسم در بارسلونا وجود دارد. براساس آمار سایت استاتیستا، در سال 2017 رقم بسیار بالای 8.9 میلیون نفر در هتل های بارسلونا اقامت داشتند.

در بارسلونا نیز مشابه ونیز، دوبرونیک و سانتورینی، کشتی های کروز گردشگران زیادی را به شهر می آورند که اغلب بازدیدشان به یک روز خلاصه می گردد. حدود 2.7 میلیون نفر در سال 2017 وارد بندر بسیار بزرگ بارسلونا شدند، درحالی که در سال 1990 فقط 115 هزار نفر ازطریق بندر به بارسلونا می آمدند.

150 هزار نفر در سال 2017 نسبت به افزایش تعداد گردشگران در شهر و بالارفتن نرخ اجاره بها برای مردم محلی راهپیمایی کردند. آدا کالائو، در طول کازار انتخاباتی خود برای سمت شهرداری بارسلونا، از تأثیر منفی گردشگری بر کیفیت زندگی در شهر ابراز تأسف کرد. بااینکه مالیات ها می تواند به کسب وکار محلی یاری کند، اما از شهرت شهر بارسلونا کم ننموده است.

همواره می توانید بهترین آفرهای تور اسپانیا را در وبلاگ تام فورد پیدا کنید. تنوع فروشنده ها و پکیج های تور عرضه شده، به شما این اطمینان را می دهد تا بتوانید سفرتان را ارزان تر از همه جا برنامه ریزی کنید.

کویینزتاون، نیوزلند

بااینکه نیوزلند در ماه ژوئن سال 2018 مبلغ 22 دلار را به عنوان مالیات ورود گردشگران اعلام نمود و هنور اجرایی نشده است، مقامات شهر کویینزتاون تصویب کردند که از ماه ژوئن 2019 مالیات بر تخت (bed tax) را شروع نمایند. همه پرسی از 40 هزار شهروند کویینزتاون نشان داد که 81 درصد با این اقدام موافق هستند.

این شهر که به خاطر ورزش های ماجراجویانه و کوهستان های فوق العاده دیدنی اش مشهور است، در سال 2018 پذیرای رقم بسیار بالای 3.3 میلیون بازدیدنماینده بوده است. با وضع مالیات جدید، امید می رود که تعداد بازدیدنماینده کمتری به این شهر بیایند و پول بیشتری خرج نمایند. هرچند مدیران گردشگری ابراز نگرانی نموده اند که شاید مالکان هتل ها این اقدام را به ضرر کسب وکار خود بدانند و از دولت مرکزی بخواهند در این ماجرا دخالت کند.

منبع: کجارو / edition.cnn.com

به "راه حل کشورهای مختلف برای مقابله با اورتوریسم (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل کشورهای مختلف برای مقابله با اورتوریسم (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید