گفت وگوهای فرهنگی تمدنی ایران و آلمان برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ تام فورد، همایش بین المللیگفت وگوهای فرهنگی- تمدنی ایران و آلمان؛ جهانی شدن و کانون های فرهنگی بدیل با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه هومبولت آلمان برگزار می گردد.

گفت وگوهای فرهنگی تمدنی ایران و آلمان برگزار می گردد

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش بین المللی گفت وگوهای فرهنگی- تمدنی ایران و آلمان؛ دنیای شدن و کانون های فرهنگی بدیل با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران و دانشگاه هومبولت آلمان از 25 خرداد ماه، به مدت دو روز برگزار می گردد.

این همایش به دو زبان فارسی و انگلیسی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می گردد.

احمد علی حیدری دبیر علمی این همایش گفت: این همایش با توجه به تفاهم نامه همکاری امضا شده میان دانشگاه های علامه طباطبایی و هومبولت آلمان و به عنوان گام اول تحقق بخشیدن به این همکاری برگزار می گردد.

وی با اشاره به لزوم طرح پرسش های جدیدی در این همایش اضافه نمود: نظریه های جایگزین برای دنیای شدن، بیانی از کانون های فکری فرهنگی جدید است که به عنوان رقیب مدرنیته دنیای شده قابل طرح هستند و مطالعات این موضوع در بعضی از مراکز پژوهشی دانشگاه هومبولت آلمان در برلین در جریان است.

عضو هیأت علمی گروه آموزشی فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی اضافه نمود: اگر چه بعد از فروپاشی شوروی بعضی تصور کردند که دوران غلبه بلامنازع غرب سرمایه داری شروع شده است، اما رویدادهای دو دهه اخیر نشان داد که تصور رسیدن به دنیای یکدست، تصوری خام است و بحران های سال های اخیر نشان دهنده ورود دنیا به صورت های جدیدی از رقابت است.

وی ادامه داد: بحران های بین المللی باعث شده مطالعه شرایط دنیای شدن و آنالیز الگوهای جایگزین و آینده رقابت ها به موضوعی اساسی در اغلب رشته های علوم انسانی تبدیل گردد.

دبیر علمی همایش توضیح داد: یکی از رویکردها در مطالعات دنیای شدن، رویکردهای نظری و فلسفی و آنالیز تبعات آن در دیگر حوزه های علوم انسانی در دامنه وسیع آن است. در این گونه مطالعات به ریشه های فلسفی- نظری فرهنگ مدرن و گونه های مختلف نقد آن پرداخته می گردد و از این طریق راهی برای مطالعات در حوزه های انضمامی تر مثل علوم اجتماعی، سیاسی و دیگر شاخه های دانش بشری در عرصه های نظر و عمل فراهم می گردد.

حیدری با اشاره به تجربه های ماه های اخیر سیاست دنیای، گفت: منازعه های فرهنگی و نظری درباره مقابله با تمامیت خواهی آمریکا، در اروپا ابعاد دامنه داری یافته است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به هدف برگزاری همایش، افزود: احتیاج است ایران برای یافتن مخاطبانی در اروپا در نقد سلطه گری آمریکا در ابعاد مختلف، از قابلیت های فرهنگی و نظری اروپایی ها بهره مند گردد؛ زیرا در این شرایط کشور بیش از هر زمان دیگری، این احتیاج آشکار شده است.

وی توضیح داد: مراودات و همکاری های نزدیک با دانشگاه های بزرگ و معتبر دنیا، تلاش برای تعریف طرح های بزرگ درباره شرایط دنیا معاصر، آشنا شدن با دیدگاه ها و تفاوت نقطه نظرها نسبت به مسائل مشترک دنیای با توجه بیشتر به اروپا و خاورمیانه، دنیا اسلام و دنیای شدن، اندیشه های نقادانه متفکران اسلامی معاصر در مقابل دنیای شدن از محورهای مهم این همایش بین المللی است.

دبیر علمی همایش ادامه داد: همچنین تصور دنیای شدن فکر مدرن در اندیشه متفکران کلاسیک غرب و ظهور آن در صورت های مختلف، نقدهای متفکران غربی از دنیای شدن، مدافعان تفاوت و تبیین نتایج آن در موضوع دنیای شدن، کانون های جدید تمدنی و تفاوت آنها با فکر مدرن در سرزمین های چین، هند، آمریکای لاتین و ایران؛ تبیین مفهوم فلسفی دنیای شدن به منظور تأمین چارچوب های نظری موضوع احتیاج دیگر رشته های دانش، از دیگر محورهای مهم همایش گفت وگوهای فرهنگی- تمدنی ایران و آلمان است.

منبع: همشهری آنلاین

به "گفت وگوهای فرهنگی تمدنی ایران و آلمان برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت وگوهای فرهنگی تمدنی ایران و آلمان برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید